Skip to content

Årets bästa läsupplevelser

14 december, 2011

2011 går mot sitt slut, det är snart jul och sedan är vi bara dagar ifrån det nya årets början. Vi på Unga böcker vill förstås göra som så många andra bokbloggare och lista våra absoluta favoritböcker från det gångna året. Och jag är först ut! Följande titlar är skrivna utan inbördes ordning, men vad de alla har gemensamt är att de har betytt något extra, varit lite (eller mycket) bättre än alla andra böcker jag läst och de är förstås alla skrivna för en ung vuxen-publik.

Shine – Lauren Myracle

Någonstans i Amerikas södra del, i en håla där människorna överlag är alkoholiserade eller knarkande drop-outs, råkar en ung homosexuell pojke ut för ett hatbrott. Cat, som tidigare varit Patricks bästa vän – innan något hände som fick henne att dra sig undan från omvärlden – beslutar sig för att ta reda på vem som ligger bakom dådet, kosta vad det kosta vill. Det är fasligt spännande och jag känner djupt med Cat och vad hon tvingas uppleva. Men hon är en tuff karaktär och nystandet i vad som hänt Patrick, men också vad Cat själv råkat ut för, serveras i lagom stora doser och gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken innan den är slut.

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag – Sara Ohlsson

Sara Ohlssons debut och en stark sådan. Den handlar om Olivia som blir lämnad av pojkvännen John, hennes otaliga försök att vinna tillbaka honom och snedstegen hon begår på vägen. Det här är en bok man känner igen sig i. Hela tiden. Det är rappt, verklighetstroget och modernt i allt från språk till handling. Jag rekommenderar den främst till läsare av kvinnligt kön, men ålder spelar egentligen inte så stor roll. 15-åringen kommer att avguda den och så även 27-åringen (*nickar frenetiskt*) och säkert mamma och moster och kanske till och med mormor.

The Hunger Games – Suzanne Collins 

Jag har precis avslutat Catching Fire – den andra delen i trilogin – och måste snarast möjligt börja läsa sista (ungefär efter att detta inlägg är färdigskrivet). Än så länge är det årets i särklass främsta sträckläsningsböcker och jag hoppas innerligt att Mockingjay inte gör mig besviken. Det är genuint fängslande och dramatiskt mest hela tiden och jag står stadigt på Team Peeta-sidan och viftar förhoppningsfullt med min lilla vimpel. Samtliga tre böcker finns för övrigt utgivna på svenska.

Jellicoe Road – Melina Marchetta

En YA-bok som kräver lite av läsaren, inte minst initialt tålamod. Det tar nämligen x antal sidor innan man verkligen fastnar, men när man väl gör det – då är man duktigt fast. Spänningsfaktorerna, hemligheterna och mysterierna blir allt fler, olika tider vävs ihop, händelser och personer, för att så småningom avslöjas i små spänningshöjande portioner. Och som jag nämnt sisådär en femtioåtta gånger tidigare kommer Jellicoe Road ut på svenska i maj 2012.

Antiloper – Ester Roxberg

En fin men komplicerad vänskap mellan två flickor, där den ena faller ner i depressionens mörker och den andra står handfallen bredvid och känner sig sviken, ängslig och splittrad om vartannat. Språket är förkrossande vackert och trots hemskt sorgligt motiv skiner ljusglimtarna fram mellan raderna.

Sofia


10 kommentarer leave one →
  1. 14 december, 2011 10:54 f m

    Kul att du läste Shine och tyckte om den. Var ju ett himla ståhej om den när den blev felaktigt nominerad till vad det nu var för pris, man fick ju verkligen lust att stödja både författaren och boken då :)

    • 14 december, 2011 9:19 e m

      Åh, jag älskar verkligen Shine! Förmodar att du också gör det? Jag föll för omslaget när den först nominerades till National Book Award och när den sedan ströks stod den fortfarande högst upp på min beställningslista. Har inte ens läst några av de andra som blev nominerade … :P Har du? /Sofia

      • 15 december, 2011 7:26 e m

        Nej, har tyvärr inte läst Shine. Men fick verkligen lust att göra det efter felnomineringen, den står högt på min lista! Har inte läst de andra heller, haha. Hade inte ens hört talas om alla. :)

  2. 14 december, 2011 11:44 f m

    Det tackar man för! Jag är ny läsare av er blogg och skriver själv på en ungdomsbok. Vad kul att ni finns när man behöver kloka ord och inputs! Glad (om än lite sen) Lucia!

    • 14 december, 2011 9:24 e m

      Men vad kul att du har hittat vår blogg! :) Håll oss jättegärna uppdaterade om hur det går med ditt skrivande!

  3. 14 december, 2011 2:59 e m

    Tack för bra tips, står redan på kö på mitt bibliotek på de jag inte läst innan.

    • 14 december, 2011 9:47 e m

      Härligt! Någon av de lästa som du tyckte extra mycket om? /Sofia

      • 15 december, 2011 12:08 e m

        Hungerspelen och Jellicoe Road. Två läsmåsten om jag får bestämma!

Trackbacks

  1. 2011 – Läsupplevelser och lyckostunder « Unga böcker
  2. Årets bästa- listor « Ester Roxberg

Kommentera

