Skip to content

YA – världens snabbast växande ”genre”

8 december, 2011

LA Times publicerade i dagarna en artikel som hävdade att ”Young adult continues to be the literary world’s fastest-growing genre”, varpå jag måste protestera lite grann mot begreppet ”genre”. Givetvis är det ingen enhetlig genre utan en målgrupp. Här finns allt från romantik till skräck representerat och alla har vi våra favoritgenrer, precis som i ”vuxenlitteraturen”.

Enkelt uttryckt började crossover- och unga vuxna-läsarna växa i antal genom Harry Potter. Mängder av länder anammade idén med att ge ut böckerna i olika utföranden – ett för barn och ett för vuxna. Därefter kom Twilight och hajpen forsatte. Susan Carpenter skriver i artikeln att det under 2011 har skett en explosionsartad utveckling beträffande unga vuxna-böcker och fler vuxna än någonsin köper böcker som initialt riktar sig till en yngre målgrupp. Den senaste stora succén är The Hunger Games-trilogin och tack vare (eller på grund av, beroende på inställning) den har extremt många dystopiska ungdomsböcker sett dagens ljus. Carpenter tipsar om Moira Youngs Blood Red Road, Lauren DeStefanos Wither och Marie Lus Legend. Personligen undrar jag hur länge ett postapokalyptiskt Amerika kommer att fortsätta vara intressant. Å andra sidan vet vi ju av erfarenhet att populära genrer kan ta tid att försvinna ur förlagens marknads- och vinstinriktade tänk. Fortfarande, flera år efter att Twilight klev in på arenan och blev ett världsfenomen, är kärlekstrianglar och kombinationer vampyr-människa-varulv-människa-ängel-monster-djävul vanligt förekommande.

Men bortsett från all fantasy och dystopi blomstrar även den realistiska genren med titlar som Words in the Dust, baserade på författarens egna upplevelse som soldat i Afghanistan, Want to go Private? om en internet-chatt som leder till kidnappning och Between Shades of Gray som utspelar sig under andra världskriget.

Böcker som lutar åt det satiriska hållet är inte många men finns. Carpenter exemplifierar med Libba Brays Beauty Queens (läs vad Malin tyckte) och Joe Schreibers Au Revoir, Crazy European Chick och menar att båda är utmärkta komedier.

Vid en snabb titt på Publishers Weeklys bästa-2011-lista finns alla ovanstående genrer och teman representerade; kärlek, sorg, spänning, fantasy och, såklart, dystopier. Och många av dem är skrivna av etablerade författare med stora läsekretsar, både unga och vuxna.

Även i Sverige har marknaden för YA och crossover växt under de senaste åren. Flera nya småförlag har kommit att satsa på den här typen av litteratur – Gilla Böcker, X publishing och senast i raden Mix förlag (som förvisso är ett Bonniers-imprint). Det gläder mig att fler och fler upptäcker YA-litteraturen och att de slutar rynka på näsan åt de förmodat barnsliga och triviala böcker som YA-kategorin utgör. För så är ju icke fallet, som vi insatta förmodligen kan vara rörande överens om.

Vilka är era crossover-favoriter? Eller har ni kanske något tips på böcker där målgruppen är närmast odefinierbar, där man efter läsning inte riktigt vet om det borde vara en vuxen- eller ungdomsbok (oavsett vad förlaget marknadsfört den som)?

Sofia

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. Jenny permalink
    8 december, 2011 2:03 e m

    Snyggt omslag på Blood red road! Bara det får en att vilja läsa den boken..

Trackbacks

  1. YA fortsätter att växa « Unga böcker

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: