Skip to content

Vårens böcker

5 december, 2011

I likhet med resten av Boksverige har jag under helgen grävt ner mig i den stora tjocka katalogen som heter Vårens böcker. Det är som att få en tidig julklapp, förväntningarna inför vad vårens utgivning har att erbjuda är enorma och jag vet inte hur många sidor jag har öronmärkt och hur många titlar som har kryssats för. Här finns mycket att längta till, eller vad sägs om:

Det borde finnas regler av Lina Arvidsson (utk. mars)

Jag har läst ett utdrag ur den här boken och tyckte att det kändes mycket lovande. Författaren har verkligen en unik ton och det som förlaget kallar ”Fucking Åmål möter Glappet” låter synnerligen intressant.

Kaninhjärta av Christin Ljungqvist (utk. april)

Det här ska alltså vara ”en  gastkramande roman om livet och döden, och skiktet där emellan.” Känns som något jag definitivt kommer att gilla. Jag anar starkt psykologiskt och smått surrealistiskt innehåll. Föreslår att ni går in och läser mer på förlagets hemsida! Spana också in författarens blogg där hon bland annat skriver om boken som snart kommer att bli verklighet.

Elin under havet av Sofia Malmberg (utk. april)

Dudes, seriously, så fint omslag! Och inte alls av typen jag brukar falla för. Förlaget skriver att det är en ”[g]rafisk roman om det svåraste svåra”. Sedan att det tycks vara en ungdomsbok på temat ni-minns-en-viss-idrottsstjärnas-avslöjanden-om-övergrepp-I-presume gör mig både tveksam och hågad till läsning. Men det kan mycket väl vara en viktig bok om det otäcka ämne som grooming innebär för unga i dagens internetvardag.

Min syster är i tusen bitar av Annabel Pitcher (utk. mars)

Aktuellt, brännande, läskigt. Tydligen berättad med både humor och allvar.

Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo (utk. mars)

Ah, ljuva tonårstid! (Läs; upproriska, egensinniga, ambivalenta, förälskade, känslostormande tonårstid.) Såsom det ju var. Eller är?

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (utk. april)

Words. Unnecessary.

Men för den som befinner sig i Stockholm den 10 dec  kan det vara trevligt att besöka SF-bokhandeln (en bokhandel som förvisso är trevlig att besöka även andra dagar) kl 14-15, då författarduon är på plats för att signera Cirkeln.

100 meter lycka av Maria Nygren (utk. april)

Ny svensk debutant som jag är lite nyfiken på.

En sån där vidrig bok där mamman dör av Sonya Sones (utk. mars)

Självklart föll jag för titeln, trots att den är hemsk. Jag tror ändå att det här kan vara en varm och fin liten sak – även om den förmodligen kommer få mig att gråta mest hela tiden.

Rör mig inte! av Tahereh Mafi (utk. april)

”X-men möter Twilight” skriver förlaget. Jag vet inte hur jag ska känna inför detta. Jag gillar X-men (eh, filmerna that is …) och Twilight är kul om man ser bum reviews i nära anslutning. Rör mig inte! verkar utspela sig i en postapokalyptisk värld och har en huvudkaraktär som bär tydliga likheter med X-men-Rogue. Kan bli bra, kan bli … mindre bra.

Jellicoe Road av Melina Marchetta (utk. maj)

Boken jag föll totalt för i somras kommer nu på svenska! Stor lycka. Det är en sådan bok som har allt; häftiga karaktärer och inte minst en übercool huvudkaraktär, en Jonah Griggs (ja, det är numera ett begrepp) att bli handlöst förälskad i, en massa spänning och mystik, rivalitet och vänskap. Läsläsläs.

Som ni säkert förstår är detta bara en bråkdel av alla nya potentiella favoritböcker jag hittade i katalogens barn- och ungdomsdel. Och jag känner att vi måste diskutera detta. Vilka titlar har jag missat?

Sofia

No comments yet

Kommentera

