Skip to content

Vem skriver egentligen våra böcker?

4 december, 2011

När jag fick reda på att både Kitty-böckerna och Tvillingarna på Sweet Valley High skrevs av spökskrivare kommer jag ihåg att jag kände mig lite lurad, men inte väldigt förvånad (vem skulle orka skriva så många böcker som knappt skiljer sig åt?). Men efter det har jag egentligen inte ägnat så mycket tankekraft till spökskrivare eller beställda uppdrag i bokbranschen. Ja, förutom att undra över om kändisarna verkligen skriver sina egna böcker. 50 Cent skrev Playground i samarbete med Lizzie Akana, men Tyra Banks står som enda författare på Modelland (sant eller falskt?).

Sedan läste jag Aaron Hartzlers artikel om ett av de senaste avsnittet på Simpsons, The Book Job. Där springer Lisa på en av sina favorit YA-författare på Springfields museum, och hon visar sig vara en skådespelare som låtsas vara författaren i fråga vid officiella tillfällen och fotograferingar. Den riktiga författaren är i själva verket en kommitté med tjänstemän (jag vill så gärna se avsnittet, men som alltid vägrar USA dela med sig utanför landets gränser…). Nu är ju det här Simpsons, så det mesta kan man ta med en grävskopa salt, men när Hartzler fortsätter artikeln berättar han om tillfällen när han skrivit på uppdrag under pseudonym. Så nu undrar jag lite, hur många YA-böcker man läser som egentligen är beställda specifikt med en särskild plotline eller tema? Och hur många böcker i omfattande serier spökskrivs? Och spelar det någon roll om de är bra?

Bäst av allt med avsnittet kan ju vara att Neil Gaiman är med, och Lisas citat till skådespelaren som spelat författare:

“Of course you’re real. Everybody knows you got the idea for this series after an explosion at a crumpet factory knocked you off a double-decker bus. How could that be made up?”

Malin

4 kommentarer leave one →
  1. 4 december, 2011 4:54 e m

    Om man läser FYA:s recension på Tyra Banks bok så verkar det som att hon var ensam i alla fall :D

  2. 5 december, 2011 4:17 e m

    Vad kul att du tar upp detta. Jag har också tänkt att jag skulle skriva om det vid tillfälle, men har inte kommit loss. Det här med spökskrivare får nämligen mitt huvud att explodera lite.

    Jag läste en artikel om en svensk spökskrivare i Vi Läser för ett bra tag sedan (om jag inte minns fel) och via den förstod jag att det inte är helt ovanligt i Sverige heller. Och jag kan inte fatta det. Jag kan fatta i vissa fall, om en författare fortsätter skriva på en serie efter att originalförfattaren dött t ex: ”XX writing as ZZ” ser man ju ibland. Det känns ok, när de skriver ut det. Och pseudonymer känns OK. Men folk som vill bli författare och som anlitar spökskrivare för att få ihop och kunna ge ut en första bok (och få bokkontrakt på fler?) t ex?? Jag fattar inte hur det är OK, och hur det funkar i längden – märks det inte att uppföljaren får en annan stil, om den skrivs av en helt annan.
    Minns du Milli Vanilli? Hur blev det ramaskri för deras kupp när liknande saker sker helt legitimt i bokbranschen?

    • 7 december, 2011 11:26 f m

      Ja, vad skiljer egentligen litteratur från musik i det fallet? Kanske att Milli Vanilli blev ikoner på ett sätt som ”doldisarna” inom författaryrket oftast inte blir? Eller att det helt enkelt inte avslöjas på samma dramatiska sätt och ingen gräver i det?

      Och det här med att vilja bli utgiven och då anlita någon som skriver böckerna åt en, det är helt absurt. Men också väldigt likt Milli Vanilli ^^.

      /Malin

Kommentera

