Skip to content

PW Best Books 2011

9 november, 2011

I början av veckan presenterade Publishers Weekly sin lista över årets bästa böcker och jag snöade förstås in på barn- och ungdomsböckerna. Där listas 40 böcker i underkategorierna picture books, fiction och nonfiction, varav fiction innehåller flest titlar. Två av de, för mig, mest lockande böcker som nominerats till National Book Awards 2011 finns med på listan – nämligen Chime och Inside Out and Back Again. Kort sagt är det en ganska bra lista, även om jag saknar Shine och Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children. Men spännvidden beträffande genrer är god och här finns både fantasyinspirerat, dystopier och happy-sad-vackert.

Jag är tusensugen på att läsa The Scorpio Races av Maggie Stiefvater (och det har absolut inget att göra med att den handlar om hästar). (PS. Det är förresten ingen vanlig hästberättelse, det är en berättelse om en tjej som, eh, nånting-nånting, och de ondsinta hästarna som härskar på öns stränder är bara en del i det hela … Typ.) Men minns ni Stiefvaters varulvstrilogi? Jag tyckte att den första, Frost, hade potential men sedan föll det med Feber och den sista delen har jag inte ens läst. Kanske blir det bättre med hästar?! Bort med de uttjatade vargarna, in med vackra, vildsinta och kraftfulla hästar! Oh yes.

Men allra, allra gladast blev jag över att Daughter of Smoke and Bone har kvalat in på listan! Omslaget är rätt trist men innehållet, mhm, mycket bra!

Återigen har alltså min önskelista fyllts på med x antal böcker. Vanligt förekommande fenomen det där. För att inte missa några guldkorn föreslår jag att ni går in och tittar på listan över PW Best Books 2011: Children’s Books i sin helhet. Exempelvis; hade jag varit Malin hade jag förmodligen talat mig varm om Legend, som också listats som en av årets bästa. Men där Malin skapar ett imaginärt katastroftänk, utifrån hur hon skulle överleva i en postapokalyptisk värld, får dystopier mig enbart att vilja dra täcket över huvudet och vägra gå ur sängen. Så, ehm, jag tänker således inte tipsa om Legend.

Sofia

No comments yet

Kommentera

