Skip to content

Geek girls everywhere!

8 november, 2011

Det här är ett helt inlägg dedikerat till alla geek girls därute! När jag var ung (klipp till en mental bild av Malin i gungstol på en veranda med en pläd runt benen) var internet inte lika stort som nu men tack och lov tillräckligt stort för att jag skulle inse att det fanns fler små nördar som jag därute. Numera är jag öppen och stolt nörd (mycket lättare i universitetsstaden Lund än när jag gick på Södra skolan i Motala på 90-talet). Och det finns så mycket nördigt, töntigt och underbart att gräva ned sig i!

För några fantastiska definitioner av ordet geek se Urban Dictionary! Min personliga favorit:

Geek: The people you pick on in high school and wind up working for as an adult

Så vad inspirerade dagens inlägg? Jo, det var YA Reads som recenserade Geek Girl av Cindy Bennett. Och där man hittar en geek girl hittar man fler, så jag letade snabbt upp The Geek Girl’s Guide to Cheerleading av Charity Tahmaseb och Darcy Vance, som verkar riktigt underhållande när jag läser ett utdrag på Amazon. För att inte tala om häftiga Geek Girl Meetup Öresund där temat för hösten är L0v3 y0uR Sk1LL! På meetupen (såklart det är ett ord!) kan du bygga nätverk, nörda loss och träffa andra geek girls.

Cindy Bennett har även en blogg där du kan läsa om hennes vindlande väg till att bli publicerad och dessutom få läsa de tio första kapitlen av Geek Girl.

Och som bonus, innan detta länkstinna inlägg är över, titta också in på Girls speak geek och läs ett jättebra inlägg om att läsa YA-böcker som vuxen.

“A lot of contemporary adult literature is characterized by a real distrust of plot,” Grossman said. “I think young adult fiction is one of the few areas of literature right now where storytelling really thrives.”

Missa inte heller The RyTime! Geekcast, podcasts om allt nördigt du kan tänka dig som spelas in av Bennett och en av hennes söner. Njut!

Malin

3 kommentarer leave one →
  1. Emil permalink
    8 november, 2011 7:09 e m

    Du var tvungen att länka dom första 10 kapitlena va :(

    This might be interesting -> whyyy am I reading this? -> Might as well continue.. -> What happens next?!

    • 8 november, 2011 7:12 e m

      Jag ska köpa den till julklapp till mig själv, du kan få låna den direkt efteråt! :) (Och lässug ska alltid uppskattas!) /Malin

Trackbacks

  1. Läsningens tjusning under julhelgen « Unga böcker

Kommentera

