Skip to content

Hösttrender inom YA

13 oktober, 2011

Kommer ni ihåg det jag skrev om dystopiska ungdomsromaner för ett tag sedan? Om jag tyckte mig kunna se en trend i vårens utgivning så är det inget mot vad jag tycker att det är nu, när höstens böcker börjar sälja stort. Man kan argumentera för att jag ser det jag vill se, men på den amerikanska delen av marknaden verkar onekligen dystopier vara enormt stort just nu, tätt följt av olika typer av fantasy/paranormala vinklingar. Publishers Weekly listar flera små och mellanstora förlag och deras kommande utgivning inom YA, väl värt att kika på!

De skriver också om hur YA har växt upp, och blivit lite mörkare och mycket mer omfattande. Ungdomslitteratur är en kraft att räkna med, och det är också den del av marknaden som trotsar en svagare ekonomi och fortsätter att sälja starkt.

The young adult market these days is a bit like a nephew you haven’t seen in years: transformed from a little darling into a hulking almost-grownup who is maybe even a little scary. Teen titles dominate publishers’ fall lists, and those books overwhelmingly feature menacing creatures, forbidden romances, and apocalyptic versions of this and future Earth. “Blood” is a common word in titles, as is “dark,” “death,” “deadly,” and even “darker still.”

Wait, that is an actual title. Darker Still by Leanna Renee Hieber.

Då kan det vara skönt att vila ögonen på lite annan litteratur tänker jag, men vilken? Har ni några nyheter ni kan rekommendera till mig som inte har inslag av dystopier, postapokalypser eller fantasy? Jag skulle kunna tänka mig lite kärlek.

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. Sofia i Bokmilaskogen permalink
    13 oktober, 2011 4:20 e m

    Jag har nyligen upptäckt Sonya Hartnetts böcker som är väldigt bra och ”mogna”. De är också för det mesta realistiska och är ganska psykologiskt avancerade för unga läsare. Det kan vara skönt som kontrast till SciFi- och fantasyinriktade ungdomsböcker som oftast handlar mer om äventyret än om känslor(även om undantag finns). ”Fjäril” av Hartnett läste jag precis ut och den skulle lika gärna kunna klassas som en vuxenbok.

Kommentera

