Skip to content

Min typ brorsa

14 september, 2011

Min typ brorsa
Johanna Lindbäck
Tiden (pocket)
2009

Vad gör man när man blir kär i fel person? Och nu snackar vi inte åh-jag-är-kär-i-honom-men-han-är-inte-kär-i-mig, utan verkligen fel-fel. Redan i bokens inledande kapitel serveras problemet. Här finns en Nina och en Daniel som helt uppenbart hyser känslor för varandra – men som också är låtsassyskon. Knepig sits.

Raskt förs vi tillbaka ett år i tiden, till den nyårshelg då Marie tvingade med sig dottern Nina till Luleå för att fira nyår med sin internetdejt Tomas och hans söner, Daniel och Wille. Därifrån får vi sedan följa karaktärernas utveckling och upplevelser fram till första kapitlets intrig. Jag gillar stilgreppet. Jag vet vad allt kommer att mynna ut i men inte hur det kommer att sluta.

Berättarperspektivet växlar mellan Daniel och Nina, vilket på ett fint sätt får läsaren att lära känna deras karaktärer på ett djupare plan. Nina är den typiska tonårstjejen; det är impulsiva utbrott, envishet och tjurighet för hela slanten. Samtidigt som jag blir irriterad på hennes beteende känner jag igen mig i det och minns hur jag själv var som tonåring (sorry mom). Men häri ligger en av Johanna Lindbäcks storheter. Hon är fantastiskt skicklig på att skriva verklighetstroget och som det är, med igenkänningsfaktorer som leder till fnissande (när det är pinsamt), åh-ande (när det är sött) och suckande (när man blir kär i huvudkaraktärskillen).

Här finns fina och pricksäkra sekvenser som när Nina vid första besöket hos Tomas, Wille och Daniel meddelar att hon faktiskt är vegetarian nu. Mamma Maries frustration och pappa Tomas försök att behålla husfrid och vara den upproriska tjejen till lags. Det är så äkta. Likaså är svartsjukan Daniel känner gentemot Willes och Ninas otvungna vänskapsförhållande och Ninas upprördhet över att känna sig utanför i sitt tjejkompisgäng när bästa kompisen byter klass.

Det är så här det är att vara tonåring. Och alla som är det, som har varit det eller som har tonåriga barn borde läsa den här boken.

Sofia

No comments yet

Kommentera

