Skip to content

Rookie Magazine + Darling

13 september, 2011

När jag var liten var jag den exakta motsatsen till cool (det är jag fortfarande, men i större sällskap kan jag låtsas ganska bra). Däremot hade jag vänner som var coolheten förkroppsligad, och hos en av dem hittade jag tidningen Darling. Den övernattningshelgen såg inte hon mig så mycket mer, för allt jag gjorde var att sakta men säkert läsa mig igenom alla nummer hon hade.

Jag avgudade Darling, och inställningen till livet och omvärlden hos de som skrev och illustrerade. Tidningen var ett andningshål för att få vara udda och helt nöjd med det (något som jag inte kan påstå att Veckorevyn gjorde de gångerna jag var naiv nog att plocka upp den). Det är inte helt vanligt med sådana andningshål i tillvaron när man är ung, och det är inte alltid de finns där när man blir äldre heller. Därför kan det vara bra att gå in på Darlings hemsida; den uppdateras inte längre men det finns 61 gamla nummer att gå igenom, så det kan man underhålla sig med ett tag.

Anledningen till att jag kom att tänka på Darling är för att en av mina favoritbloggare, Tavi Gevinson a.k.a. Style Rookie, precis har startat en tidning. Den heter Rookie och i sin första ledare beskriver Tavi den så här:

Rookie is not your guide to Being a Teen. It is not a pamphlet on How to Be a Young Woman. (If it were, it would be published by American Girl and your aunt would’ve given it to you in the fifth grade.) It is, quite simply, a bunch of writing and art we like and believe in. While there’s always danger in generalizing a whole group of people, I do think some experiences are somewhat universal to being a teenager, specifically a female one. Rookie is a place to make the best of the beautiful pain and cringe-worthy awkwardness of being an adolescent girl. When it becomes harder to appreciate these things, we also have good plain fun and visual pleasure. When you’re sick of having to be happy all the time, we have lots of eye-rolling rants, too.

Hur kan man inte älska det? Dessutom publiceras artiklarna vid tre tidpunkter på dagen; After School Special (när du precis kommit hem från skolan), Dinner Time (självförklarande?) och, min favorit, Sweet Dreams (när du egentligen borde sova men sitter och facebookstalkar istället).

Rookie är inte Darling, men något i tonen (speciellt i artikeln ”Getting Over Girl Hate”) väcker samma känslor till liv som första gången jag läste Darling. Känslan av att det är helt ok att vara precis den du är, och att sarkasm faktiskt kan vara det bästa som finns.

Malin

Kommentera

