Skip to content

Whedonhelg! Eller hur Buffy ledde till läskärlek…

4 september, 2011

Det här är ett inlägg om Joss Whedons fantastiska skapelse Buffy the Vampire Slayer. Och ett inlägg om fanfiction, min konstanta följeslagare under tio år.

Det hela började med att jag snubblade över inlägget ”Lystring Whedonfantaster!” på bloggen Fiktiviteter. Jag uttryckte min sorg i kommentarsfältet för att jag missat sista anmälningsdag, men Helena lät mig vara med ändå (lycka!). Det innebar att jag fick uppdraget att lägga upp ett inlägg kl 10 på söndagen som passade in i Whedontemat. Vill man läsa en komplett lista över (de spännande och underbart nördiga) inläggen ska man kika här.

För det finns en tv-serie som påverkat mitt läsande mer än någon annan, och det är just Buffy. När jag var sexton satte min bästa vän Linda mig ner i hennes insuttna vardagsrumssoffa och förklarade att jag hade missat något, och att det var lika bra att jag började ta igen det kunskapsglappet. Det var Buffy. Jag tyckte jättemycket om serien (även om jag aldrig kunde komma över Angels creepiness). Och sedan började jag se säsong två, och när det tredje avsnittet var över så visste jag att jag behövde mer. Det var såklart ”School Hard”, och Spike hade gjort entré. Året var 2001, och även om internet inte var lika välutvecklat då som nu så fanns det en uppsjö av spännande sidor när man började söka. Och jag, som aldrig sett fanfiction förut (förutom, ännu en gång Linda som introducerade, några udda berättelser om bandet Savage Garden, but let’s not talk about that…) hade aldrig anat att det fanns hela världar uppbyggda med mina favoritkaraktärer i huvudrollen skrivna av fans.

Det första jag hittade var en sida helt dedikerad till Buffy och Spike, från det oskyldigt sockersöta till… det inte fullt så oskyldiga. På den tiden var det modem som gällde för mig, så jag brukade kopiera ner texten i word-dokument, stänga ner internet och sitta och läsa på datorn. Sakta hittade jag olika diskussionforum, och insåg att det fanns en ännu större värld av fanfiction därute. Massa små privata sidor och stora bjässar med ett otroligt utbud, bland annat fanfiction.net. Under det första året jag läste fanfiction trodde jag att det var ett intresse som skulle svalna, men ju mer jag läste desto mer ville jag ha. Och precis som i verkliga världen hittar man favoritförfattare, och då slutar man hålla sig till en värld (även om den är fantastisk) och läser allt av vad de skriver. Och på det viset hittade jag även Firefly (där den underbara Dyce kan ha skrivit de finaste berättelserna som finns) och, det ska erkännas, oerhört stora mängder med Harry Potter fanfics.

2006 hittade jag Twisting the Hellmouth, en helt underbar sida med fanfiction där det bara finns ett krav – oavsett vad du skriver, vilka världar du blandar, så måste de innehålla spår av Buffy the Vampire Slayer och dess karaktärer. Jag tror det är det största arkivet med Buffy-crossovers som finns, och de har några av de bästa historierna. Speciellt de berättelser där fansen blandar Joss Whedons egna skapelser brukar vara fantastiska. (Spana in Top Fic – Most Recommendations.)

Fanfiction har inte världens bästa rykte. Det beror såklart på att skrivprocessen är fri, och alla som vill kan pröva på att bygga den värld de har drömt om när de läst en bok, tittat på en film eller sett en tv-serie. Friheten gör att det finns många Mary-Sue karaktärer (folk som skrivit in sig själva i berättelsen), berättelser som helt saknar intrig, korrekt kommatering, stora bokstäver eller någon form av sammanhang. Men så finns ju alla de andra också, de som är fantastiskt skrivna, där textförfattarna har två beta-läsare (som kontrollerar språk, intrig, hur väl berättelsen stämmer med originalet o.s.v.) och ett fantastiskt språksinne. Det gäller alltså att hitta sina favoriter, och med det extensiva länksystem som finns uppbyggt mellan olika författarsidor brukar det vara lätt att hitta fler bra berättelser.

Så detta är min uppmaning den här Whedonhelgen: Om du någonsin har suttit framför en av hans serier eller filmer och velat ha mer (och till alla Firefly/Serenity fans, såklart ni har!) så ta en chans och spana in lite fanfiction, det finns en värld av fantastiska berättelser som väntar på er.

Malin

17 kommentarer leave one →
  1. 4 september, 2011 12:35 e m

    Så himla roligt att du uppmärksammar fanfiction! Jag önskar att jag upptäckt det tidigare men för mig har det mest fört med sig lite Sookie Stackhouse-fanfic i väntan på nya böcker i serien. Buffyfanfic har jag bara läst en del och naturligtvis av blandad karaktär. Fenomenet är helt fantastiskt och jag kommer definitivt kolla upp dina länkar, tack för ett väldigt intressant inlägg i Whedonhelgen :)

    • 4 september, 2011 2:43 e m

      Jag kommer ihåg att jag fick ungefär samma tanke när jag upptäckte fanfiction som jag fick när jag upptäckte manga för första gången, var har det här varit i hela mitt liv?

      Håll ut i sållandeprocessen, så hittar du de riktigt fantastiska läsupplevelserna :)

      /Malin

  2. Emelie permalink
    4 september, 2011 2:40 e m

    Åh, detta kommer bli ypperlig söndagsunderhållning känner jag :) Har inte läst jättemycket Buffy-fanfiction, mest på grund av att jag snubblat på en allt för stor mängd ifrågasättbara alster inom den fandomen och till slut gav upp hoppet om att hitta något läsvärt. Men det verkar ju som att turen äntligen vänt!

  3. 4 september, 2011 7:04 e m

    Väldigt fint inlägg! Fan fiction är enormt intressant, tycker jag. Jag kan varmt rekommendera boken ”Fan Fiction And Fan Communities in the Age of the Internet” där forskare som även är fans skriver om fenomenet. Tyvärr är den ganska dyr, men jag undrar om den kanske går att låna någonstans.

    • 4 september, 2011 8:21 e m

      Vilket jättebra tips, tack! Jag tycker fanfiction, och andra fan communities, är så spännande, så kan jag inte få biblioteket att köpa in får jag nog slå till ändå :).
      /Malin

  4. 7 september, 2011 7:39 f m

    Åh önskar jag läste mer fanfiction, känns verkligen som att jag missar mycket…
    Men att läsa på datorn. jag klarar det inte. Så himla jobbigt, får så jävla ont i ögonen :(

    Sen är jag lite fånig för jag får för mig att jag kommer glömma eller blanda ihop den riktiga handlingen och denna som är på ”låtsats” :p om du förstår vad jag menar..

    Men jag vill >.< har laddat ner Draco Dormiens så den måste jag nog ta och läsa iallafall.

    • 8 september, 2011 11:15 f m

      Jag förstår precis vad du menar med att man tappar bort originalhandlingen litegrann. Jag kan aldrig ångra att jag hittat så mycket bra Harry Potter-fanfiction, men när femte boken kom hade jag hunnit läsa så många alternativa världar att JK Rowlings version var just det, en version till (även om den alltid är främst såklart!). Det var lite sorgligt.
      /Malin

Trackbacks

  1. Whedonhelg: En liten uppladdning | Fiktiviteter
  2. Vildvittra » ”If the apocalypse comes, beep me.”
  3. Whedonhelg: En kortfattad guide för novisen | Fiktiviteter
  4. Whedonhelg: We aim to misbehave – Whedons skurkar | Fiktiviteter
  5. Whedonhelg: Favoriter | Fiktiviteter
  6. Whedonhelg: Lite extranördigt | Fiktiviteter
  7. Whedonhelg: Spikes resa | Fiktiviteter
  8. Whedonhelg: dag 2 | Fiktiviteter
  9. Whedonhelgen i åminnelse | Fiktiviteter

Kommentera

