Skip to content

Amanda Svensson + Vad räknas som YA, egentligen?

1 september, 2011

I fredags var Sofia och jag och lyssnade på Amanda Svensson på Malmöfestivalen som pratade om sin nya bok, Välkommen till den här världen. Den handlar om Greta, Simon och Claus, en triangel som obönhörligen måste spricka och längtande blickar mot Köpenhamn (det kan jag starkt identifiera mig med). När hon läste högt ur boken var språket otroligt poetiskt och jag kan tänka mig att jag kommer tycka lika bra om den här boken som jag tyckte om Hey Dolly, hennes debutroman.

Men det fick mig också att fundera på vad det är som avgör om en bok räknas som young adult (ungdomslitteratur)? Jag tror inte det är ålder, för Dolly i Hey Dolly är tonåring, men den recenserades inte som en roman för tonåringar. Inte heller No och jag av Delphine de Vigan, med två tonåringar i fokus, brukar räknas som ungdomslitteratur. Måste det finnas vissa ingredienser i intrigen? Och vilka då i så fall? Kärlek? Jobbiga föräldrar? Eller är det helt enkelt så att författaren har en tanke när de skriver? Eller förlaget när de marknadsför? Boktjuven är ett exempel på en bok som skyltas i alla delar av butiken, och som inte riktigt verkade räknas som ungdomslitteratur innan rättigheterna såldes till USA under just den benämningen.

Gould skriver på sin blogg om Boktjuven att det är huvudkaraktärens utveckling som gör att den kan klassas som YA. Även om jag tycker att det är en av de bättre beskrivningarna på vad YA är så lämnar det mig fortfarande osäker på varför vissa böcker inte räknas som YA.

Bäst tror jag i alla fall att Markus Zusak beskriver det i en intervju med The Compulsive Reader:

In America they are marketing The Book Thief as a young adult book. Do you think that there is a clear distinction between YA or A fiction?

My take on this is that at home, I have hundreds of books on my shelf. There are many categories, plus one. At the top of that shelf, are my favourite books – the books that I’ve loved, and that’s the type of book I’m trying to write when I sit down and work. For that reason, the categories of YA versus Adult fiction become irrelevant. Nobody ever says, ‘I loved your YA science fiction comedy’ to someone. They simply say, ‘I loved your book’, and that’s what I’m aiming for.

Malin

3 kommentarer leave one →
  1. 1 september, 2011 2:15 e m

    Den ständiga frågan… Man får samla ihop och jämföra böcker OM unga vuxna som inte räknas som litteratur FÖR unga vuxna och hitta gemensamma drag. Som ”Gracie”. Som ”Den drunknade” där huvudpersonen är på den vuxnare delen av ung vuxen-skalan.

    Det skulle vara skönt med en klar definition ibland, men det förblir nog en tolknings- och diskussionsfråga.

    Eller så får man som Zusak nöja sig med att en bra bok är en bra bok är en bra bok.

    • 1 september, 2011 3:30 e m

      Tolknings- och diskussionsfrågor har definitivt sin charm (så mycket underhållning!) men ibland tänker jag lite längtansfullt på en klar och tydlig definition. Och ska vi nu slänga in crossover i leken, där huvudpersonen säkerligen kan vandra ytterligare lite upp i åren, då blir det än mer definitioner. Men man kanske skulle försöka sig på listan du nämner, böcker om men inte uttryckligen för unga vuxna…

      /Malin

  2. 2 september, 2011 10:19 f m

    Jag var också och lyssnade på Amanda Svenssons uppläsning (och hade lite svårt att koncentrera mig på orden och texten där och då, men tyckte att det lät lovande och kommer definitivt att läsa den). När det gäller vad som är YA eller inte känns det ofta som att det till stor del handlar om vad just det specifika förlaget bestämmer sig för just för den boken, utifrån planerad marknadsföring och vad som antas bidra till att boken når flest/optimala läsare. Det är en väldigt spännande fråga att fundera kring…

Kommentera

