Skip to content

Kändisar som skriver YA

17 augusti, 2011

Det var inte länge sedan 50 Cent meddelade att han hade skrivit en ungdomsroman (Playground handlar om mobbning, don’t do it folks!). Nu har ytterligare en celebritet sällat sig till skaran av kändisar som skriver böcker. Tyra Banks bok Modelland kommer ut 13 september. Du kan läsa ett utdrag ur boken hos Barnes & Noble. Jag tycker att grundpremissen (en utvald skara av flickor får chansen att bli allt de någonsin drömt om förutsatt att de överlever) verkar spännande. Själva utdraget dock, oh boy. Det klarade jag knappt läsa. Vem lät så många galna namn slinka igenom granskningen? När jag läser om dem för tredje gången ger jag upp. Mitt första intryck är inte positivt, så det ska bli spännande att se vad läsarna tycker om den när den kommer ut.

Precis som Amber på Teen Writers Bloc så är mina första känsla när jag ser att ytterligare en kändis börjat skriva YA en av tvivel. Men läsare tar inte slut, och bra böcker är bra böcker oavsett vem som står bakom (detsamma gäller dåliga böcker, och man behöver inte vara känd för att få en dålig bok publicerad, även om det säkerligen hjälper).

Och efter ett tag funderar jag på vad som skulle hända om jag vände på det; vilken kändis skulle jag vilja se skriva en ungdomsroman? Jag skulle gärna läsa YA skrivet av Tina Fey till exempel, tonen hon hade i sin självbiografi skulle fungera utmärkt. Jag kan också tänka mig att Drew Barrymore skulle kunna skriva något både underhållande och fängslande. Har ni någon kändis ni skulle vilja se skriva YA? Eller böcker av en kändis ni skulle kunna rekommendera?

Till sist finns ytterligare en väldigt positiv sida av fenomenet kändisar-som-skriver-böcker; de kan nå en publik som kanske inte läser i vanliga fall. Och om 50 Cent och Tyra Banks kan sprida läsglädje, då kan jag med förtjusning acceptera namn som Tookie De La Crème.

Malin

One Comment leave one →
  1. 17 augusti, 2011 11:26 f m

    Jag skulle gärna sätt en YA-bok skriven av Matt Damon. Jag tror han är en doldis vad gäller komisk talang och intelligens, som man kan ana om man tittar på intervjuer med honom. Han kan ju även beviseligen skriva bra filmmanus (Good Will Hunting). Om ni känner er tveksamma till Damon vad gäller komisk talang, titta bara på detta:


Kommentera

