Skip to content

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

12 augusti, 2011

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Ransom Riggs
Quirk Books
2011

En av mina finaste läsupplevelser inom YA den här sommaren är som bekant Melina Marchettas Jellicoe Road. Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children har dock visat sig vara en stark utmanare. Det är inte minst en underbart berättad historia, full av spänning, mystik och känsla, men också en delikat utformad skapelse med alla dess fantastiska svartvita vintagefotografier som handlingen kretsar kring. Fotona har Ransom Riggs fått låna av samlare som Robert Jackson och Peter Cohen, men vissa är egna fynd från loppmarknader etc. De flesta föreställer barn, vilka kom att bli barnen som Riggs förvandlade till Miss Peregrine’s Peculiar Children, och de är  både obehagliga och fascinerande i sin komposition. För egen del hade berättelsen inte behövt vara tillnärmelsevis lika bra som den nu var, jag hade älskat boken ändå, just för att den är så otroligt fint utformad.

Som liten fick Jacob höra otaliga historier om besynnerliga barn, monster och en mystisk ö, av sin farfar. När farfadern senare mördas åker den nu sextonåriga Jacob till ön där farfadern växt upp, för att ta reda på om berättelserna möjligen bar spår av sanning. Han finner ruinerna av ett hus, nu närmast ett skelett, som fallit offer för bombningen under andra världskriget. Men det är inte allt han finner. Plötsligt befinner han sig nämligen i ett parallellt universum, på samma plats men i en annan tid och han möter alla de barn som farfadern berättat om. Barn med speciella krafter. Deras existens har under lång tid varit tryggad, men allt förändras när Jacob anländer och de hotfulla skuggorna som lurar någonstans i periferin växer sig plötsligt allt större. Skuggorna av monstren som livnär sig på ”peculiars”.

Nu blir det väldigt spännande. Men frånsett den väl underbyggda intrigen, som skapar läsglädje och driver berättelsen vidare, är karaktärerna otroligt fina. Emma, som kan trolla fram eld med sina händer, är en tjej med mycket skinn på näsan samtidigt som hon är romantiskt känslofull. Hon, liksom övriga karaktärer, känns trovärdiga. Särskilt förtjust är jag i beskrivningarna av Jacobs känslor för Emma, liksom hennes beteende gentemot honom. Riggs beskriver ting som känns verklighetsförankrade och Jacobs tonårsoerfarna tankar påminner mig om hurdant det var. Det är en skicklig observation av Riggs, liksom att få ner det på papper och få läsaren att känna igen sig trots att händelserna och världen som målas upp är fantasybetonad, påhittad och på låtsas.

Och visst ska det komma en fortsättning! Det meddelade Ransom Riggs på sin blogg häromdagen, då han precis återvänt hem efter att ha varit iväg och letat fotografier till uppföljaren.  Stor lycka! Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children ska också bli film (hemskt otippat, right?). Både tema och motiv kommer mest sannolikt att göra sig fantastiskt bra på bioduken; tänk besynnerliga barn med magiska krafter, en hemlighetsfull ö utanför Wales kust, parallella världar och kampen mellan det goda och det onda, med ondskefulla varelser som önskar förgöra de besynnerliga barnen och deras beskyddare. Samtidigt utkämpas andra världskriget i utkanten av deras tillvaro. Allt som Hollywood älskar och lite mer. För givetvis har ett filmbolag som 20th Century Fox tillskansat sig rättigheterna. Men jag är närmast odelat positiv. Det är verkligen ett fantastiskt verk som jag hoppas blir en likaså fantastisk film. Bara boktrailern och bakom-kulisserna-videon, ”Searching for Miss Peregrine”, ger mersmak beträffande en visuell upplevelse av boken. Se själva! Och sedan tänker jag att ni kommer att vilja surfa in på Bokus eller Adlibris på studs för att beställa den och länkar därför till dess presentationssidor där, förutseende som jag är.

Sofia

8 kommentarer leave one →
  1. Anna permalink
    12 augusti, 2011 2:19 e m

    Den här har jag velat läsa ett tag, och nu blev jag ännu mer sugen. Får nog klicka hem den snart. :]

  2. 12 augusti, 2011 3:41 e m

    ÅH är så himla sugen på den boken. Verkar så mysig och fin.

    Om filmen är lika bra som boktrailern kommer den ju vara toppen =)

    Blev dock tyvärr lite besviken på att omslaget var löst och boken så tråkigt utan omslaget fastsatt.
    Dålig förklaring men trodde det skulle vara en inbunden bok där omslaget satt fast. Men men

  3. Anni permalink
    13 augusti, 2011 9:55 f m

    *like* :)

  4. 16 augusti, 2011 4:53 e m

    Det tycker jag att du ska göra, Anna! Den är ju inte så hemskt dyr heller. :)

    Miriam: Den ÄR verkligen både mysig och fin! Men samtidigt spännande och smått obehaglig med sina kusliga foton. Jag tar alltid av mina skyddsomslag medan jag läser, för att de inte ska bli förstörda, och tyckte att det var ganska fint med guldsignaturen på det röda. Men då kunde jag ju inte visa folk hur fint omslagsfotot var när jag släpade med mig boken i väskan, så jag förstår vad du menar. :)

    Anni: Läs!

  5. 17 augusti, 2011 2:27 e m

    Denna är verkligen helt underbar!! Jag gav den 4.5 geléhallon på min blogg ^^
    Älskade fotografierna <33

Trackbacks

  1. Grafiska romaner – ungdomsböcker i ny skrud « Unga böcker
  2. Vinn Miss Peregrines hem för besynnerliga barn! « Unga böcker
  3. Möt Ransom Riggs och Tahereh Mafi – i kväll! « Unga böcker

Kommentera

