Skip to content

Whip It – Rollerderby och indiemusik

2 augusti, 2011

Whip It
Shauna Cross
Square Fish
2009

Jag såg Whip It innan jag läste den. Det var eftertexterna på filmen som uppmärksammade mig på ursprunget, och eftersom jag blev förtjust i filmen ville jag också ha boken den byggde på. ”Bok som blir film”-kombinationen kan vara svår, och oavsett vilken man tagit del av först så finns det alltid en risk för att man blir besviken. Så var verkligen inte fallet här. Att läsa boken var som att få ta del av en utmärkt Director’s Cut på DVD. Lite fler scener, lite mer sarkasm.

Däremot rekommenderar jag inte att läsa boken först för den som ska se filmen, för jag misstänker att det kan bli en besvikelse. En del scener är helt borttagna ur filmen, och filmen introducerar också en del nya karaktärer (Drew Barrymores karaktär är helt ny, men är man regissör så är man…). Eftersom Shauna Cross har skrivit både boken och filmmanuset så känns alla tillägg helt ok, de fungerar med boken. Dessutom får hon en chans att fördjupa antagonistens motiv i filmen, som aldrig blir helt tydligt i boken. (Fun fact, boken hette inte Whip It från början, utan Derby Girl, men alla nyare utgåvor har bytt namn.)

Och efter den långa inledningen, vad handlar då egentligen boken om? Det är den klassiska historien om en småstadstjej som inte helt passar in och drömmer sig bort till storstaden. Tjejen heter Bliss Cavendar, denna lilla staden Bodeen och den stora staden Austin. Men det Bliss drömmer om är inte college eller skådespelarambitioner, det är rollerderby. Med en smart och sarkastisk bästa vän (inte för att Bliss saknar sarkasm heller), en pojke som spelar i ett band (hur ska det sluta lyckligt?) och en mamma som är övertygad om att Bliss kan vinna den lokala  skönhetstävlingen (med blått hår?) är karaktärerna lätta att tycka om och identifiera sig med. (Ja, jag har också desperat velat komma bort från min småstad, även om jag inte hade en aning om vad rollerderby var.) Musiken är ett kapitel för sig, och tycker du om obskyra indieband eller gamla klassiker kommer du bli hänförd. Jag hade verkligen uppskattat extramaterial i form av en låtlista till den här boken. I brist på det kan jag varmt rekommendera filmmusiken. Den har allt från Jens Lekman till Ramones och den finns på Spotify.

Boken är full av små detaljer som gör att omgivningen känns levande, och Bliss får växa med rollerderby som hjälp. Att det är en verklig, fysisk utmaning med blåmärken som tydliga konsekvenser ger utvecklingen en påtaglig form. Slutet är lite väl socksersött, men det har filmen rättat till. Boken har dessutom en lång intervju med Shauna Cross i slutet, och den är sjukt härlig. Hon beskriver sig själv som en ”culture vulture” och hennes derbynamn är Maggie Mayhem (som ändrades till Malice in Wonderland i boken, men tillbaka till Maggie i filmen).

Blir du inspirerad av att läsa boken så har Malmö och Stockholm var sitt rollerderbylag (jag håller på Malmö såklart). Och det är samma jävlaranamma i verkligheten som Cross lyckas få fram i boken.

Malin

P.S. Vill du kika lite på vilka YA-böcker som ska filmatiseras, eller har filmatiserats i det sistone? Läs då Mundie Moms utförliga lista eller Tonårsboken, som också har svenska premiärer på listan. Är du bara sugen på klassiska böcker-som-blev-film? Läs Daily Press Top 10 Must Read Books That Became Movies.

3 kommentarer leave one →
  1. 6 augusti, 2011 10:15 e m

    Jag gillar filmen men hade ingen aning om att det fanns en bok! Läste uppenbarligen inte eftertexterna… Kul tips!

  2. 8 augusti, 2011 1:25 e m

    Visst är filmen härlig! Och jag är också himla sugen på att läsa boken nu, efter Malins fina recension. Meddela gärna vad du tyckte om du kommer dig för att läsa den!

    /Sofia

Trackbacks

  1. Tour de Force – Whip It på riktigt « Unga böcker

Kommentera

