Skip to content

Jellicoe Road

29 juli, 2011

Jellicoe Road
Melina Marchetta
HarperTeen
2010 (2006)


Det här tycks vara veckan då vi läser YA-världens darlings, böckerna alla talar om, och har talat om länge, men som vi av olika anledningar inte tagit oss för att läsa. Förrän nu. Jag köpte Jellicoe Road efter att ha läst Johanna Lindbäcks recension, tillika rekommendation, på Bokhora för ett tag sedan, en rekommendation som återkom … och återkom, för att till slut göra mig tveksam inför att börja läsa den. Jag brukar älska alla de böcker Johanna skriver varmt om men när Jellicoe Road blev så enormt hajpad kände jag oro över att inte komma att älska den så starkt som hon gör. När sedan en av de andra bokhororna, Johanna Karlsson, tog upp problematiken i att läsa andras darlings och hänvisade till nämnda bok, beslutade jag mig för att ge den ett försök. And I’m very glad I did.

Givetvis var den fantastisk. Spänningsfaktorerna, hemligheterna och mysterierna som blir allt fler, som väver ihop olika tider, händelser och personer, för att så småningom avslöjas i små spänningshöjande portioner.  Och karaktärerna och deras relationer. Taylor och Jonah Griggs. Raffy och Santangelo. Ben Cassidy. Och jag vet att jag bara upprepar vad andra frälsta säger, men kom igen, JONAH GRIGGS. Så. Mycket. Testosteron. Vem kan motstå?

Sofia

Kommentera

