Skip to content

Unga böcker i Norge – Bokhandel i Kvadrat

27 juli, 2011

Jag är på semester på Norges västkust. Inte helt överraskande så regnar det. Det betyder att jag läser, och då tar böckerna slut. Dessutom läste jag ut första delen av The Hunger Games-trilogin på fredagskvällen när vi anlände, så på lördagen ville jag desperat ha del två och tre. Den lilla orten jag bor på har vad jag generöst skulle kunna referera till som en bokhandel, men sanningen är att det är en pappershandel. Engelsk fantasy ligger inte högt på deras inköpslista. Däremot så finns ett av Norges största köpcentrum en försvarlig resa bort, och de har tre bokhandlar. Sagt och gjort – Unga böcker guidar er till köpcentret Kvadrats bästa bokhandel! (Och tycker till om kedjor och service samtidigt.)

Ark Bokhandel – En stor bokhandel med ett riktigt bra utbud på engelska. Överraskande nog har de två separata hyllor för engelska ungdomsböcker. I tillägg har de två välfyllda hyllor med ungdomslitteratur på norska, och ett bra utbud av norska författare, inte bara översatt litteratur. Jag hittar Darlah, en bok vars omslag och baksidetext gör mig väldigt sugen på ett köp. Men Norge har som bekant fortfarande fasta bokpriser, och när den inbundna boken går på 279 NOK (ca 340 SEK) så känns det lite väl tungt. Den får stanna på hyllan. Lokalen är som sagt var stor, och med endast två unga tjejer som bemannar kassan så hinner ingen riktigt kolla om man behöver hjälp (eller köptips). Jag traskar vidare.

Kvadrat; Libris – Något mindre bokhandel än Ark, ingen ungdomslitteratur på engelska men väl tre dignande hyllor på norska. Men när jag kliver lite närmare så blir jag skeptisk. Bör verkligen Laurell K. Hamiltons serie om Anita Blake: Vampire Hunter stå på ungdomssidan? (Inte för att jag inte hade läst den med entusiasm och stora ögon redan vid 14-års ålder, men jag har aldrig sett den kategoriseras som YA.) Detsamma gäller The Southern Vampire Mysteries (True Blood på TV). De står exakt ett hyllplan från Fem på nye eventyr vilket gör mig lika delar road av kontrasten och trött på personen som sorterat. I övrigt består resten av utbudet till 50 % av just övernaturlig YA med vampirer och ungefär 7 norska författare. Många böcker, lite att erbjuda.

Notabene –  Den absolut minsta av de tre bokhandlarna. Halva deras utbud består av andra varor än böcker (vilket deras slogan vittnar om: ”Bøker og ting, som skaper stemning!”). Det finns en hylla med ungdomslitteratur, och den står till hälften gömd bakom en midjehög pyramid med pussel för barn mellan 1 och 5 år. De har böcker av tre norska författare, resten är översatt och ser ut att vara inköpt enligt konceptet att ungdomar tycker om klara färger. De har å andra sidan uppmärksam personal som direkt dyker upp och erbjuder hjälp, och eftersom det var första bokhandel där någon tilltalade mig utan att jag behövde stå i kö först blev jag glatt överraskad. Tyvärr var det inget som lockade mig i bokväg.

Alla dessa tre bokhandlar tillhör norska kedjor, och det märks tydligt. Det är väldigt mycket Akademibokhandeln över dem, ett koncept som återspeglas i alla butikerna. Ja, det är fräscht och ljust, men det känns väldigt opersonligt och tråkigt. Det var mitt i semestertider, på en lördag och rea, ändå var det minimibemanning, så med undantag för Notabene kunde man strosa runt i dryga halvtimmen och ändå få ge upp och gå till kassan för att få hjälp. Jag är väl medveten om bokhandelns ekonomiska situation, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på det Lasse Winkler skrev efter Svensk Bokhandels tur till San Francisco, att en del av framgången hos de små oberoende bokhandlarna beror på handförsäljningen. Och då är personal A & O. Även Sofias rundtur i USA resulterade i en hel del inköp, mycket tack vare entusiastisk personal.

Och vad hände då med de två andra böckerna jag egentligen var på jakt efter? Ingen av bokhandlarna på Kvadrat hade dem, men jag tvingade (den något irriterade) sambon att det var desperat viktigt, så han körde in mig till Stavanger så kunde jag köpa dem i fantasybokhandeln Outland. Där köpte jag också en ask med Pocky till läsandet.

Malin

No comments yet

Kommentera

