Skip to content

The Hunger Games

25 juli, 2011

Så har till slut även jag läst The Hunger Games (eller Hungerspelen på svenska). Och den var fängslande, dystopisk, skräckinjagande och underbar. Idag ska jag se om Fantasybokhandeln i Stavanger har del två och tre, annars blir det en jobbig väntan innan jag kommer hem och kan ta emot eventuella bokpaket.

Jag kommer inte recensera den, det har redan gjorts så otroligt väl (och många gånger), bland annat på YA reads (2008, japp, jag är sen av mig). Fördelen med att vara sen av sig är att alla delarna redan finns utgivna, så jag behöver inte uthärda en olidlig vänteperiod. Dessutom är det mindre än ett år kvar tills filmen kommer ut (såklart det blir en film!). 23 mars 2012 är datumet satt till. Castingen är nästan helt klar, och kan studeras och analyseras på bland annat IMDB eller LA Times. Eller några av de många bloggar där den eviga frågan, blev det rätt, diskuteras.

Rätt eller fel; som någon som började läsa boken sent så hade jag redan hunnit se att Jennifer Lawrence skulle spela Katniss. Därför var det hennes ansikte jag såg framför mig vid läsningen, så det blir inga motstridiga föreställningar för mig. Jag tyckte dessutom väldigt bra om henne i Winter’s Bone, så jag tror hon kommer bli perfekt som Katniss. Även om Hollywoods besatthet av att välja blonda, blåögda skådespelare till roller som ska se helt annorlunda ut aldrig slutar förvåna mig.

Det finns en facebook-sida där det kommer kontinuerliga uppdateringar om allt som har med böckerna och filmatiseringen att  göra. Och tillåt mig att säga att det är uppfriskande att se små fanboys skriva exalterade saker på sidan, till skillnad från andra bokserier (*host* Twilight *host*) som bara verkar ha fangirls.

Får du inte nog av serien finns även The Girl Who Was On Fire, en samling av essäer av andra författare som tar upp olika aspekter av karaktärerna och världen de lever i. Redan efter första boken känner jag att jag vill läsa den. Håll tummarna för att detta är en hållbar kärlek.

Malin

Kommentera

