Skip to content

Unga böcker på semester – New York, New York

19 juli, 2011

Min resa fortsatte som sagt till det stora äpplet på Amerikas östkust. Och vad lämpade sig bättre än att fly undan den hettande solen och tillbringa ett par timmar i de flera-våningar-höga bokaffärerna Borders och Barnes & Noble? Där kan man sitta i AC-tempererade caféer, Seattle’s Best Coffee respektive Starbucks, med en svalkande Caramel Frappuccino i handen. Eller så kan man förirra sig bland ändlösa hyllor med böcker (tills man håller på att förfrysa sig och drabbas av temperaturchock när man väl går ut i den gassande solen igen).

På Borders blev jag vänligt bemött av kvinnan som ansvarade för Young Adult-avdelningen. Hon hade hört mig tala med en av de andra medarbetarna och inledde därför med: ”So you like the Twilight Saga?” Okej, kanske hade hon inte alls hört vad jag hade sagt. Så när jag rättar henne och säger att jag gillar böcker i stil med Sarah Dessens, nickar hon instämmande och konstaterar glatt, ”ah, realistic, romance stories then!” Yes, please.

Hon tog mig med in bland hyllorna, drog ut Deb Calettis Honey, baby, sweetheart och gav mig den, innan hon fortsatte till Elizabeth Scott och lastade på ett antal verk av henne i mina utsträckta armar. Givetvis ville hon tipsa om några personliga favoriter också, vilket bara gjorde upplevelsen ännu bättre. Historiska kärleksromaner och då särskilt Eva Ibbotson, som bland annat skrivit A countess below stairs, låg henne varmt om hjärtat, samt den mer realistiska Memoirs of a teenage amnesiac av Gabrielle Zevin, som hon formligen avgudade. När jag till slut tackade för hennes hjälp och lät henne springa i väg för att hjälpa en annan kund, hade jag en imponerande trave böcker i famnen.

Vid mitt besök på Barnes & Noble och deras ungdomsavdelning, som till skillnad från Borders Young Adult kallas Teen fiction, fick jag hjälp av en manlig medarbetare. När jag upprepade min förkärlek för Dessen (det har liksom kommit att bli en naturlig inledning), såg han sig lite besvärat omkring och erkände att den genren kanske inte riktigt var hans område … Men strax därpå konstaterade han att han kunde visa mig några andra böcker som var jättebra! De kanske inte innehöll så mycket romantik, men ändå. Jag bara log och såg snäll ut. Fair enough, visa på du. Entusiastiskt drog han ut The Giver av Lois Lowry ur en av hyllorna och påpekade glatt att den utgör första delen i en trilogi. ”Really good!” Annette Curtis Klauses Freaks var en annan favorit samt Thirteen Reasons Why av Jay Asher.

Jag tackade den non-romantic-fiction-reader-medarbetaren och började själv leta intressanta böcker i de höga bokhyllorna. En ung kvinnlig medarbetare, som hört min Dessen-relaterade fråga, kom försynt fram och sa att Susane Colasanti nog kunde vara något. Och så räckte hon mig When it happens.

Väl tillbaka i Sverige har min att-läsa-lista vuxit avsevärt jämfört med innan Borders och Barnes & Noble välkomnade mig in bland sina välfyllda, luftkonditionerade bokhyllor. Både överraskande och roligt är det faktum att en del av de böcker jag rekommenderades finns utgivna på svenska, som exempelvis Tretton skäl varför. Nu ska jag bara hinna läsa alla mina nyinköp, liksom de titlar som funnits i min ägo ett tag men som blivit sorgligt åsidosatta till förmån för unga vuxna-böcker. (Och här ser jag min chans att nämna just lästa Den enögda kaninen av Christoffer Carlsson. Seriöst, läs den!)

Hastig uppdatering: Borders har under en tid vinglat på gränsen till konkurs till följd av den ekonomiska krisen. Nu kom nyheten om att jätteföretaget lägger ner. 399 butiker kommer att stängas och mer än 10000 anställda förlorar sina jobb. Borders är en av den amerikanska bokmarknadens största aktörer, näst efter Barnes & Noble. Så vad kommer att hända nu? Har Barnes & Noble möjlighet att expandera och ta över där Borders försvinner? Eller kommer den fysiska bokhandeln bli en mer sällsynt syn på orter där Borders varit dominerande?

Sofia

No comments yet

Kommentera

