Skip to content

Unga böcker på semester – Ann Arbor, Michigan

6 juli, 2011

Att besöka den fysiska bokhandeln må vara ett vanligt inslag i de bokgalnas värld men befinner man sig utomlands blir detta behov ännu större. För vilka guldkorn kan man inte hitta i andra länder?! Böcker som ännu inte nått svenska ögon och som kanske aldrig kommer att göra det heller.

Jag beslöt mig för att några av dessa skulle nå mina ögon åtminstone. För drygt två veckor sedan åkte jag till universitetsstaden Ann Arbor i den amerikanska delstaten Michigan. Här tillhandahålls böckerna av Borders och, eh, Borders. Faktum är att jag inte stötte på någon annan bokhandel överhuvudtaget. (Detta kan förvisso bero på avstånd och biltvång; i USA är det tydligen bara jag som går – från hotellet till köpcentret, från köpcentret till utmed-stora-vägen-haket).

Men att ha de allra största bokhandlarna som utgångspunkt kändes ändå som en god idé. Det är ju trots allt de som kan erbjuda det bredaste sortimentet av unga vuxna-böcker (och böcker överlag).

Att Sarah Dessen är omåttligt populär i USA kunde jag lista ut helt på egen hand. I samtliga besökta Borders fanns hennes böcker tydligt skyltade på bord och i separata hyllor. Inte mig emot, men nu var det ju nya förmågor jag var på jakt efter. Bäst att rekrytera hjälp. Jag högg tag i en vänlig äldre kvinna med glasögon och kofta och bad henne tipsa om böcker som är populära just nu. Hon ledde mig direkt till Ellen Hopkins, författaren till böcker som Burned, Glass och Identical. Jag kan inte påstå att utsidan lockade mig särdeles mycket men insidan däremot, hello beautiful! Hennes böcker är relativt tjocka och skrivna på ett poetiskt och fragmentariskt vis med fantastiskt spännande typografi. Burned och Impulse fick följa med hem från det besöket och jag längtar efter att få plöja dem (när jag kommer hem och semestern är slut. Wait, what? Det där lät ju inte alls logiskt …).

Någon annanstans i Ann Arbors omnejd blev jag omkringsläpad bland hyllorna av en överentusiastisk medarbetare som glatt pratade om böcker och livet. ”Oh, I love recommending books, oh, I HAVE to show you this one!” Baserat på mitt Dessen-intresse tipsade hon om A Northern Light av Jennifer Donnelly, en historisk roman som i ärlighetens namn inte lockade mig jättemycket. Vad gäller heta böcker just nu talade hon sig varm om The Hunger Games och Thirteen Reasons Why av Jay Asher. Just sistnämnda har framför allt uppmärksammats och blivit populär genom att läsare har rekommenderat den vidare (jag kommer osökt att tänka på Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och Igelkottens elegans …). Den gavs ut redan 2007 och hamnade efter sex månader på the New York Times bästsäljarlista, där den kom att ligga kvar 65 veckor i sträck. Först i juni i år släpptes den i paperback-version, vilket har lett till att den återigen hamnat i rampljuset. Således fick även Thirteen Reasons Why följa med tillbaka till hotellet. För den som ännu inte läst men känner sig manad finns boken också utgiven på svenska under namnet Tretton skäl varför.

Efter en vecka, med bröllop och ärofyllda maid of honor-uppgifter, åkte jag vidare till New York City. Vilka böcker den trevliga och finfina personalen på Borders och Barnes & Noble tipsade om där får ni veta nästa vecka.

Sofia

Kommentera

