Skip to content

Fantasy och Reality

4 juli, 2011

Fantasy och Reality: Unga böcker
Lena Kjersén Edman
BTJ Förlag
2008

I Fantasy och Reality beskrivs 22 författare och deras utgivning, begreppen fantasy och reality diskuteras och lästipsen duggar tätt. Jag fick tag på min kopia via Universitetsbiblioteket i Lund. En egen kopia kommer dock behöva införskaffas snarast, av två anledningar:

1. Någon har på ett tarvligt vis antecknat i den. Endast de lägsta av lägsta kladdar i låneböcker, skaffa en anteckningsbok!

2. Den kommer vara en följeslagare och ett referensverk ett bra tag framöver. Kjersén Edman levandegör författarna och deras verk på ett sådant sätt att jag minns långa dagar på biblioteket i tonåren, samtidigt som jag längtar efter att läsa om och läsa nytt.

När hon beskriver böckerna lyckas hon beskriva det som är spännande och fantastiskt med dem, utan att avslöja för mycket. Hennes entusiasm för det hon har läst lyser också igenom i de blomstrande adjektiven, något som värmer mitt adjektivmissbrukande hjärta. Boken är uppdelad efter författare, så den är perfekt att läsa i lite då och då, antingen när man vill ha mer information eller till exempel när man pendlar (den går också utmärkt att läsa på långa semesterturer när alla andra i bilen regelbundet pockar på din uppmärksamhet).

Det absolut bästa med den här boken är känslan av att återse gamla vänner, och få lära sig mer om dem. När jag var yngre reflekterade jag överhuvudtaget inte över författaren som svettats över orden, bara jag kunde försvinna in i en annan värld. Att nu kunna läsa om uppväxter och levnadsöden gör att läsupplevelserna får en ny dimension för mig. Jag har fortfarande inte helt klarat av konststycket att skilja en författare från dennes verk, så när jag inte tycker om författaren svalnar mitt intresse för böckerna. Å andra sidan sidan är det motsatta sant, och det gör Kjersén Edmans bok till en guldgruva.

”Den viktiga ungdomsromanen är inte en väg till den riktiga litteraturen. Den är den riktiga litteraturen.” 

Så sant.

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. lena kjersén edman permalink
    31 mars, 2012 12:49 f m

    Malin, du gör mig så sprillande glad!

    Lena Kjersén Edman

Trackbacks

  1. 100 böcker att läsa innan man blir vuxen « Unga böcker

Kommentera

