Skip to content

Höstens böcker

21 juni, 2011

Svensk Bokhandels Höstkatalog dunsade ner i min brevlåda igår. Många av er har säkerligen redan hunnit nöta ut den av konstant läsande, och kanske undrar varför jag är så långsam? Det beror på min CSN-baserade ekonomi som gjorde att jag inte fortsatte min SvB-prenumeration när den gick ut i våras. Jag kunde däremot inte hålla mig från höstkatalogen, och eftersom både jag och Sofia har en tendens att läsa sönder den så beställde jag hem två exemplar. Jag har fortfarande inte listat ut hur de fick plats i mitt postfack, men det måste ha varit en tålmodig brevbärare.

Katalogen kommer nu vara en stadig referenspunkt för bokläsande under månaderna som kommer, så i dag tänkte jag att jag skulle passa på att dela med mig av några böcker som jag genast blev sugen på vid en första titt:

.

Söta pojkar är bara på låtsas (Rabén & Sjögren) av Moa Eriksson Sandberg. Här var det debutantporträttet som drog in mig. Hon skrev att ”känslorna är desamma, oavsett ålder”, och det träffade helt rätt. Förhoppningsvis är det också sant att den stora skillnaden är erfarenhet. Ibland undrar jag. Och hur kan man inte avguda titeln?

.

.

.

Verklighetsprojektet (X-publishing) av Isabella Nilsson. I X-bloggen kan man läsa mer om Isabella, och ett utdrag ur hennes debutantporträtt, samt se en arbetsskiss till omslaget. Smaka på den här beskrivningen: Som en Decamerone förflyttad till en andrahandsetta under uppsikt av en fabeldjursockuperad socialstyrelse kretsar denna direktrapport från mörkrets smärta – väl kamouflerad under sofistikerad humor och litterära referenser. 

En decamerone fick jag slå upp, och det gjorde mig bara mer sugen på att läsa.

.

Pojkarna (Bonnier Carlsen) av Jessica Schiefauer. Vem har inte velat pröva på att vara av motsatt kön, om så bara för ett litet tag? En bok som utforskar vad som kan hända när man faktiskt prövar på känner jag att jag måste läsa. Sedan förtrollar omslaget mig litegrann också. Jessica ska vara med på Bokmässan på ett miniseminarium om Pojkarna tillsammans med Sonja Schwarzenberger. Med tanke på de andra seminariepunkterna som finns börjar jag misstänka att jag kommer behöva lägga ut pengar på ett seminariekort.

Malin

Kommentera

