Skip to content

Mera Harry Potter?

16 juni, 2011

Kommer det verkligen mera Harry Potter? Och vad tycker vi egentligen om det? (Själv försöker jag ignorera min instinktiva squee-känsla av lycka och förhålla mig sansad. Det går sådär.)

J.K. Rowling har på Pottermore, och i andra uttalanden, avslöjat att något mer är på väg. Inte en bok, men något… 10 olika HP-fansites har fått olika koordinater, som alla kan samköras här. De första två omgångarna av koordinaterna leder till Salems häxmuseum i Massachussets och King’s Cross Station i London, allt enligt NowPublic.

Jag har inte riktigt lyckas lista ut hur jag ska hitta fler koordinater, men något säger mig att jag ändå kan mäta mig i ren glädjeyra med den bästa av koordinatletare. Men vad tycker jag om det? Tja, kan något rädda böckerna från den sockersöta epilogen och ge alla fanfiction-författare där ute mer vatten på sin kvarn så blir jag glad. Och det går inte att komma ifrån, jag har inte helt lyckats släppa Harry Potters värld ännu.

Malin

Och några till länkar som dykt upp efter ännu mer besatt internetsurfande:

Pottermore och J.K. Rowlings uttalanden om det (den?) kommer (just nu om 6 dagar, 5 timmar, 10 minuter och ett antal snabbt försvinnande sekunder) på youtube! Jag kan erkänna att det som Lauren MacLeod (@BostonBookGirl) hoppas på, ”an amazing enhanced ebook with lots of footnotes” skulle vara häftigt.

Och missa inte den nya trailern för the Deathly Hallows, själv tycker jag att den är snäppet bättre än den första. Den fick mig att gå och klappa boken lite försynt i bokhyllan.

Nu (23/6) har J. K. Rowlings uttalande kommit! Det blir alltså inte ett massivt online-spel (tack och lov) som domännamnsregistreringen verkade antyda, utan en ”online experience around the reading of the Harry Potter books”. Det blir dessutom extramaterial som Rowling har samlat på sig under åren av skrivande. Den 31 juli kan man få reda på hur man kan få ta del av Pottermore tidigt (a chosen few/follow the owl), alla andra stackars själar får vänta till oktober.

No comments yet

Kommentera

