Hoppa till innehåll

Bokkväll hos Forma Books

19 september, 2012

I går var jag och Johanna från bloggen Sincerely Johanna på ”inspirerande bokkväll” hos Forma Books. Sprang dessutom på flera andra fina bloggare, som Alex (Zachan), Carina (Bokbiten), Ann-Sofie (Breakfast Book Club) och Anna från LitteraturMagazinet. Alltid lika kul att se er! En mycket trevlig tillställning alltså, dessutom med intressanta författarsamtal som skapade stort lässug. I rampljuset stod Simona Ahrnstedt (Betvingade), Björn B Jacobsson (De dödas ljus) och Sofia Hallberg (Mina fräknar). Jag har redan tidigare suktat efter Mina fräknar, som är Sofias debut, och efter att ha lyssnat på hennes spännande inledningssamtal samt beskrivning av boken blev jag om möjligt ännu mer nyfiken.

Men allra mest fascinerande var det nog ändå att höra Simona berätta om genren hon själv verkar i (och i Sverige är hon ganska ensam om det), nämligen romance. Hon tog upp att det inte är den ”creddigaste” genren men att den, till en del människors förvåning, är jättestor (och har många sidospår, som t ex historisk romance). I USA är den enorm. Och visste ni att 50 Shades of Grey klassas som romance? Klart ni gjorde, och det borde jag väl också ha insett, har bara inte reflekterat över det. Romance har alltså ett erotiskt innehåll och, givetvis, mycket kärlek. Läser männen detta? Och ännu mer intressant; finns det män som skriver? Simona menade att romance rent traditionellt består av böcker skrivna av kvinnor – för kvinnor. Är det just detta faktum som gjort att genren anses lite ”fulare”? För underhållning, i det här fallet romance (icke att förväxla med harlequin, läs varför här), klassas helt uppenbart inte som lika fint som den seriösa skönlitteraturen.

Och ser ni vad jag gjorde där? Jag ledde in diskussionen på det som av vissa anses som medelgod litteratur (hej ungdomsböcker!). För det är ju samma stigma ungdomslitteraturen i många av kulturens finrum får dras med (såvida den ens var medelgod nog att stå i farstun och skrapa med foten). Men jag tänker inte gå djupare än så i dag, nöjer mig helt enkelt med att poängtera att variation och nyfikenhet är bra grejer.

Tre väldigt olika böcker gick jag hem med i går. Ser fram emot att läsa dem allihopa.

Sofia

No comments yet

Lämna en kommentar