Hoppa till innehåll

Day 30 – Your favorite book of all time

4 september, 2012

Malin: Det här kan vara en av de frågorna jag fruktar mest, speciellt när den dyker upp i ett lätt minglande sammanhang där snabba svar är bättre än långa, komplicerade förklaringar. För mig är denna rädsla väldigt lik Bridget Jones rädsla för frågan ”How’s your love life, anyway?”. För vad ska jag svara? Det finns alldeles för många fantastiska böcker, hur ska jag kunna välja en ynka bok? När jag är sjuk och vill känna mig trygg, ja då läser jag Den glada helgen (igen). Min favoritbok på stranden skiljer sig drastiskt från min favoritbok på soffan. Vill jag bli berörd in i själen eller skratta tills det gör ont i magen?

Men ska jag tvingas välja en favoritbok (i evigheters evighet) så får det bli Prinsessan Papperspåse. En bilderbok där prinsessan räddar prinsen, draken vilar på en hög med ben och … (hmm, när jag skriver detta inser jag att det inte var särdeles konstigt att jag drogs till fantasy tidigt, när det här var min favoritbok redan som treåring). I alla fall, har du inte läst den så gör det!

Sofia: Jag vägrar svara en enda bok här. Mest för att det vore omöjligt. Jag älskar Harry Potter-serien för att den drog mig in i en förtrollad värld som jag inte kunde hitta ut ur, inte vill lämna, aldrig någonsin; för att personporträtten är så levande, för att där finns en tydlig kamp mellan två sidor och en givna skara av karaktärer att följa, att ängslas för och fascineras över. Jag älskar Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag för att den fångar hur det är att vara ung, hur tankarna far och hur det känns, då och nu, trots att jag är närmare trettio än nitton. Och jag älskar No och jag för att den öppnade upp för en av mitt livs viktigaste och finaste bekantskaper och, givetvis, för att det är en magiskt bra bok.

Malin och Sofia

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

