Skip to content

Day 29 – A book everyone hated but you liked

3 september, 2012

Sofia: Vet ni vad? Så unik smak har jag (tyvärr?) inte. En bra bok är en bra bok, och gillar jag brukar också andra gilla. Hemskt spännande svar detta, jag vet … Tur då att min fina Malin ibland har en långt mer udda smak än jag (and that’s why I love her), så läs nedan och bli glad av hennes lästips om rymdgrejer, utdöda varelser som inte längre är så utdöda, plus en av världens bästa städer – allt i en och samma bok! (Tror jag.)

Malin: Vad betyder egentligen ”everyone”? För om jag ska göra det lätt för mig själv behöver jag bara länka till American Library Associations mycket fina PDF över böcker som blivit utmanade och förbjudna under 2010-2011. På den listan finns nämligen många av mina mest älskade läsupplevelser. Uppenbarligen är det ganska många som inte tycker om dem för att de ska lyckas snika sig in på topp tio listan över de mest förkastade böcker i USA. Men det är knappast alla, eller hur?

Så jag får leta fram en mer obskyr titel för att hitta något som de flesta jag pratat med har rynkat på näsan åt. Det gäller Relic av Lincoln Child och Douglas Preston. Tillåt mig att använda bokens egen tagline för att förklara dess storhet (ehum…): ”Alien meets Jurassic Park in New York City”. Den är absolut inte dålig (den fick till och med ett bra mottagande när den gavs ut) men den kräver att läsaren ger upp alla tankegångar om rationella förklaringar och det kan vara svårt ibland. Fast tycker man om förbannelser som följer med arkeologiska utgrävningar och långa jakter i mörka underjordiska gångar (jag tror författarna hoppades att det skulle bli film av det hela) så tycker jag att du ska ge den en chans!

Sofia och Malin

3 kommentarer leave one →
  1. 3 september, 2012 10:25 f m

    Bara beskrivningen av Relic fick mig att tänka ”Den här boken är awesome” – så nu måste jag definitivt läsa den!

    • 3 september, 2012 10:38 f m

      Do it! Det finns inslag av En försvunnen värld och okända upptäckter i amazonens djungler också, så det är lite av allt man kan önska sig i ett äventyr ^^.

      /Malin

  2. 3 september, 2012 1:32 e m

    Och det här tipset fick jag från en läsare:

    http://www.imdb.com/title/tt0120004/

    Så javisst har Relic blivit film! Här kan du dessutom se trailern:

    (Och trailern får boken att framstå som ett under av återhållsamhet….)

    /Malin

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

