Hoppa till innehåll

Day 28 – Favorite title

2 september, 2012

Malin: Vissa titlar älskar man på grund av bokens innehåll. Andra för att de låter en ana att något speciellt och spännande lurar mellan pärmarna. Två sådana titlar för mig är Marisha Pessls Special Topics in Calamity Physics och Junot Díaz The Brief Wondrous Life of Oscar Wao. (Okej, jag älskar bägge böckerna också, så det kan ha påverkat min förkärlek för titlarna, det ska erkännas.) De inbjuder till funderingar och filosoferande och så rullar de av tungan så att jag gärna vill prata om dem när helst jag kan.

Sofia: Jag har en förkärlek för långa titlar. Titlar med schysst gung och innebörd, men det får inte bli för pretentiöst. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är som vanligt en favorit. En annan, som förvisso är långt ifrån YA, är António Lobo Antunes Jag ska älska en sten. Har inte läst den, men har velat göra det i flera år, enbart pga titeln. Sorgligt nog är den sedan länge ”Definitivt slut” på nätbokhandeln, men jag låter den ligga kvar i önskelistan ändå. Som en liten fin påminnelse.

Andra böcker som införskaffats till stor del för titelns skull är Fara vill av Elin Ruuth (för övrigt riktigt bra crossover) och Människoätande människor i Märsta av Aase Berg. Finns ju verkligen hur många som helst! Titel och omslag, det första som möter den potentiella läsaren. Är det skickligt utfört, om resultatet blir det som förlaget avsett, dvs kärlek vid första ögonkast, blir boken också ännu viktigare för mig. Är titel och omslag fängslande kommer jag att börja läsa med den bästa av inställningar (och kanske en lagom dos av höga förväntningar). Och om innehållet sedan visar sig möta mina förväntningar kommer jag att minnas den ännu starkare och med mer kärlek. Som, låt oss säga, Extremt högt och otroligt nära.

Malin och Sofia

En kommentar leave one →
  1. 2 september, 2012 1:17 e m

    Jag gillar också titeln till Pessls roman. Gillade även själva boken och längtar, längtar efter fler romaner från henne.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

