Hoppa till innehåll

Day 27 – The most surprising plot, twist or ending

1 september, 2012

Sofia: Vändningen i Var är Alaska? var för mig en stor överraskning. Jag hade hört så mycket bra om boken, men aldrig egentligen vad den handlade om. Så när det där ”oväntade” inträffade blev jag rätt besviken, för nu kunde ju inte boken (alls!) sluta som jag hade föreställt mig (något i stil med rosenskimrande kärlek och glittrig lycka). Det var en kortvarig känsla av besvikelse dock, i och med att boken fortsätter att vara ruggigt bra ändå och jag är nu väldigt förtjust i den som helhet.

Malin: Det är ganska sällan man blir helt överraskad av en boks handling. Det finns helt enkelt inte så många sätt en berättelse kan sluta på när den väl har tagit sin början, inte utan att bryta det implicita kontraktet mellan läsaren och författaren. Så riktigt galna intrigvändningar är inte alltid bra, utan snarare tappar boken i trovärdighet. Utmärkta vändningar i handlingen man kan finna i till exempel filmens värld är The Sixth Sense eller The Usual Suspects. Men ska vi snacka litterära överraskningar så är det J.K. Rowling som gäller för mig. För vad hände egentligen i Harry Potter and Deathly Hallows? (Beware of spoilers! Äsch, vem lurar jag, vem har inte läst den boken?) Jag kanske kan acceptera att Harry dör, men vad var den där scenen mittemellan och hans återuppståndelse? Jag kan fortfarande inte riktigt bestämma mig för om det var jättebra, eller bara helt galet.

Sofia och Malin

En kommentar leave one →
  1. 5 september, 2012 2:19 f m

    När jag såg rubriken så var det precis de två böckerna jag tänkte på! Angående HP: Limbo är ju ett sådant välkänt koncept, jag tyckte att det var jätteintressant att se Rowlings tolkning av det. (Eh, Voldemort kunde vi nog skippat men ja) För att inte nämna att Dumbledore körde en Obi Wan, ett uppdykande i andeform känns ju nästan som ett krav för en sådan karaktär. Alltså: Jag tycker att det var helt galet OCH jättebra haha.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

