Hoppa till innehåll

Day 24 – A book that you wish more people would’ve read

29 augusti, 2012

Malin: Här tänker jag töja utmaningen till bristningsgränsen men det jag helst skulle vilja är att folk skulle läsa mer (eh, eller i alla fall pröva att läsa) fanfiction. Förutom den uppenbara fördelen det skulle föra med sig (jag skulle få mycket färre konstiga blickar när jag försökte prata om det) är att det är ett jättebra sätt att närma sig en läsupplevelse på. Det finns berättelser i alla tänkbara längder och stilar, du kan hitta en uppsjö av genrer, välbekanta karaktärer och okända världar.

Jag kan redan förutse era reaktioner och ja, det finns mycket hemskt (fruktansvärt, låt-oss-aldrig-prata-om-det-jag-skämtar-inte) material som flyter runt i cyberspace. Men så finns det guldklimpar också och som läsare lär man sig sålla. Man lär känna sin egen smak och man lär sig sätta ord på vad man tycker om att läsa och vad man undviker. Och att lära sig att snabbt och effektivt sålla bland stora mängder material vågar jag påstå är en förmåga som inte sitter helt fel i dagens informationssamhälle.

Det ger också en bra insikt i den kreativa processen, vad ligger bakom författarens val? Varför beskrevs karaktärerna på just det sättet? Att läsa författarkommentarerna är ibland minst lika roligt som att läsa själva berättelsen.

Sen, och det kanske är orsaken till att jag tycker så mycket om det, får man återse sina favoritkaraktärer om och om igen, fast med nya levnadsöden och intriger. Trygghet och spänning i en utmärkt kombination. Så här fint kan man också uttrycka det:

when you think about it fanfiction is actually amazing

there are thousands of brilliantly written novel-length stories kids wrote from their own brains about characters and shows/books/movies they love all twined into the internet and other kids read these 50k+ stories in their own time and invest themselves in it

nobody’s being paid to write it and nobody’s being told to read it, people do it because they legitimately enjoy it

that is just kind of amazing

some sad war-torn soldier

Sofia: Jag misstänker (och hoppas) att många av er redan har läst den, men om inte – gör det. Jag pratar om Kaninhjärta. En bok som förtjänas att läsas, skriven på vacker prosa av en mycket lovande debutant. De olika lagren av betydelse, spänning och obehag (som kryper in under huden och stannar kvar långt efter att sista sidan lästs), de fördjupar och gör läsupplevelsen till något man inte kan lägga ifrån sig. Samtidigt vill man ibland stanna upp, fundera och reflektera. Känna efter och leva sig in i Annes ängslan och oro över att systern ska skada sig själv, det psykologiska spel tvillingarna utsätts för i samband med sökandet efter en försvunnen flicka och så mycket mer. Kaninhjärta är fortfarande en av mina bästa böcker.

Malin och Sofia

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

