Skip to content

Day 23 – A book you wanted to read for a long time but still haven’t

28 augusti, 2012

Sofia: Den här listan kan bli lång. Jag har länge velat läsa Cirkeln och nu också Eld. Kanske lika bra att vänta tills trilogin är komplett … Vidare vill jag hemskt gärna läsa Lauren Olivers Resten får du ta reda på själv, som ligger i min läshög och skriker efter uppmärksamhet. Och precis nu anlände The Fault in Our Stars till mitt postställe, också det en bok jag länge velat läsa. Men den författare som jag varit sugen på att läsa under längst tid – och ändå inte gjort det – är Ellen Hopkins. I min pyttelilla provisoriska bokhylla (nån som vill skjutsa mig till IKEA, please?) har jag Burned och Impulse, båda skrivna på ett poetiskt och lätt svindlande vis, med tunga ämnen som grundmotiv och vackert layoutade. Jag läste de första sidorna i Impulse i samband med att jag köpte den förra sommaren, blev förtjust, men av någon märklig anledning läste jag inte vidare. Något annat (oklart) måste kommit emellan. Men nu ska det banne mig bli av! Väldigt snart, vilken sekund som helst.

Malin: Som Sofia skriver så ligger det en del böcker och väntar på att bli lästa i hemmets vrår. Men vissa böcker är lite speciella då jag sneglat på dem under flera år utan att det blir något av det hela. Likt en förälskelse man aldrig vågar prata med, för tänk om det inte blir så underbart man drömt om?

För mig är den boken The Virgin Suicides. Jag vill så desperat gärna tycka om den att jag inte vågar öppna den, för tänk om vi inte passar ihop alls? Jag har inte sett filmen heller, och jag vill inte se den förrän jag läst boken så jag är fast i en ond cirkel. Dessutom vill jag väldigt gärna läsa författaren Jeffrey Eugenides andra ungdomsroman, Middlesex (så spännande historia!). Men då den kom tio år senare än The Virgin Suicides vill jag läsa hans första bok först för att se hur författarskapet har utvecklat sig. Och så är jag tillbaka på ruta ett igen. Men likt Sofia säger jag, snart, när som helst är det dags!

Sofia och Malin

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

