Skip to content

Day 22 – Favorite book you own

27 augusti, 2012

Malin: Det finns vackra böcker, och det finns coola böcker, och så finns det tjocka böcker. Jag älskar tegelstensböcker. Dels på grund av det löfte de innebär (”Läser du mig får du njuta länge”) och dels på grund av att de är så imponerande. Så en bok som alltid gör mig glad att äga är The Complete Works of William Shakespeare. Det är en sliten utgåva i klotband med 1100 tunna sidor. Jag kan för mitt liv inte hitta ett tryckår men alla texter förekommer i samma stil som när de gavs ut i en folio 1623. Ganska utmanande läsning som kräver en hög nivå av entusiasm för att våga sig ge i kast med. Den är en decimeter tjock och jag tvivlar inte på att den skulle kunna stoppa en kula om man bara lyckades hitta en tillräckligt stor bröstficka att stoppa ner den i.

Sofia: Jag må vara partisk här, men de böcker jag är gladast över att ha i min ägo, ur estetisk synpunkt, är hårdrockspekboken Pekheavy samt min ganska gedigna samling böcker utgivna av Sekwa förlag. De är som små konstverk, en skål av karameller, och att ha dem framme gör mig glad ända in i själen.

Malin och Sofia

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

