Hoppa till innehåll

Day 21 – Favorite book from your childhood

26 augusti, 2012

Sofia: När jag var liten var det hästar, hästar, hästar för hela slanten. I stallet, i boken, i framtidsdrömmarna (ville bli jockey). Jag älskade de första Vitnos-böckerna, om det lilla russet från Lojsta Hed som hade en bästis som hette Vips och en rådjursflickvän som hette Brunöga. Jag avgudade böckerna om den vita ledarhingsten Windy och hans lika vackra vita (hm …) ston och avkommor. Oändligt mycket tyckte jag om Fullblodsserien från Polluxklubben. Jag tror att den fortsatte långt efter att jag slutade få hem paket fulla med böcker, hovkratsar, borstar och andra hästiga grejer. (Och efter visst googlande har jag fått veta att det blev 72 böcker, utgivna mellan 1991 och 2005, varav den ursprungliga författaren Joanna Campbell enbart skrev de fjorton första!) Jag minns framför allt Ashleigh och hennes häst Wonder, det lilla stoet som vann mot alla odds. Det var mysiga böcker som ofta handlade om underdogens revansch mot de större och starkare, hästar som skadades (och tårarna föll ner på sidorna), för att i slutändan repa sig och vinna Kentucky Derby/Triple Crown etc trots att ingen förutom Ashleigh/Samantha/Cindy trodde på sina hästisar (och tårarna föll igen).

Malin: Till skillnad från Sofia var jag aldrig hästgalen, även om jag fick gott om tillfälle att iaktta hästkärleken på nära håll eftersom min bästa vän kunde ha varit Sofias stalltvilling. Nej, när jag var lite yngre ville jag helst av allt börja på brittisk internatskola och lära mig spela lacrosse. Jag läste nämligen lite för mycket Enid Blyton under några år, framför allt hennes St. Clare-serie. Midnattsräder, hemlängtan och en ny gemenskap. Det kändes så avundsvärt, exotiskt och lockande. När jag var fjorton lyckades jag faktiskt få min högstadieskola att köpa in lacrosseutrustning. Tyvärr lyckades jag aldrig övertyga killarna i min klass att nej, det ska faktiskt inte spelas på samma sätt som innebandy. (Ja, jag är fortfarande sur, en dröm gick i kras.) St. Clare-kärleken har dessutom antagligen lagt grunden till min förtjusning i St. Trinian-filmerna. Har du inte sett dem så kan jag varmt rekommendera dem, både The Belles of St. Trinians (1954) och The Babes of St. Trinians (2007).

Sofia och Malin

5 kommentarer leave one →
  1. 26 augusti, 2012 11:40 f m

    Jag levde också på hästböcker när jag var liten :) Älskade Hästarnas ängel-serien från Pollux, men fullblodsböckerna var också bra

  2. 26 augusti, 2012 12:31 e m

    Åh, jag var också hästtokig när jag var yngre så man kan säga att mitt intresse för böcker/läsning började med hästböcker. Älskade också Fullblodsböckerna, samlade på dem så jag hade dem i nummerordning i bokhyllan… och de finns fortfarande kvar (fast nerpackade i kartonger). Tyckte även om Mysterieböckerna från Pollux ;)

  3. Sofia i Bokmilaskogen permalänk
    26 augusti, 2012 4:26 e m

    Jag var också hästboksfreak som barn. Först var det Vitnos-böckerna jag älskade. Sedan också Windy, Pollux-böckerna och min mammas hästböcker från 60- och 70-talet (Wahlströms med röda ryggar). Prenumererade också både på Penny (som senare bytte namn till Wendy) och Min häst. Fullblodsböckerna var jag aldrig så förtjust i dock, även om alla mina kompisar älskade dem. Vilken nostalgi! =)

  4. 3 september, 2012 4:22 e m

    Jag fick St Claire-böckerna i present när jag var kanske tretton, fjorton, fast på engelska och jag älskade dem. Åh! Det är något med internatskolemiljön som är så oemotståndligt. Plus flickornas vänskapsband och lojaliteter, och alla hypade ”midnight feasts” …

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

