Hoppa till innehåll

Day 20 – Favorite romance book

25 augusti, 2012

Nu är vi två tredjedelar genom utmaningen 30 days of books och i dag känner vi kärleken i luften…

Malin: När jag var elva började jag läsa mammas Harlequin. Sedan plöjde jag mig igenom de historiska romanserna, Harlequin Passion och slutligen Regency Romance. Och det är svårt att slå regency romance tycker jag. Det blir liksom romantik upphöjt till två när man även får läsa om baler, droskturer i Hyde Park och (det viktigaste) adeln. Regency romance är nog orsaken till att jag vet vad en viscount är, eller varför ”a peer of the realm” kan tilltalas på ungefär 15 olika sätt. Det är helt okej quizkunskaper att besitta.

Drottningen av regency romance är för mig Mary Balogh, och alla hennes böcker är njutbara på samma sätt en kopp varm choklad är njutbar efter en dag i pulkabacken. Men måste jag välja en tror jag att The Temporary Wife kan representera hennes författarskap väldigt väl. Klasskillnader, missförstånd och slutligen, förståelse och kärlek. En klassisk saga berättad på ett mysigt sätt.

Sofia: Romance. Okej. Snackar vi typ Nora Roberts? I så fall kan jag meddela att jag i tonåren läste en hel hög med Nora Roberts-böcker. Vackra självständiga kvinnor som till en början tar avstånd från den hunk som vi vet att hon i slutändan kommer att falla för (ungefär i samma veva som en mördare visar sig vara ute efter vår hjältinna och hunken kommer till undsättning). Så minns jag dem. Jag minns också att jag särskilt gillade Farliga vidder, ev för att den utspelade sig på en ranch i Montana och hästar var inblandade.

Malin och Sofia

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

