Skip to content

Soho Teen + Strange Chemistry

24 augusti, 2012

YA och crossoverlitteratur fortsätter sitt (väldigt uppskattade!) segertåg genom bokbranschen. Två amerikanska förlag satsar på nya imprints, Soho Press startar Soho Teen och Angry Robot startar Strange Chemistry.

Soho Teen ska ha ett fokus på ”mysteries” men det innebär nog inte något deckarliknande eftersom deras marknadsansvariga uttrycker sig så här:

Soho Teen’s founding premise is that mystery is at the heart of all YA fiction, no matter what the genre. What could be more mysterious than life’s firsts, whether it’s falling in love or saving the world?

Deras första bok kommer i januari 2013 och efter det ska de ge ut en ny bok varje månad, och det ska bli spännande och se vad som kommer därifrån.

Med min förkärlek för fantasy och sci-fi erkänner jag villigt att det imprint jag är mest intresserad av är Strange Chemistry (jag menar, bara smaka på namnet, visst låter det ljuvligt?). Deras första bok, Blackwood, släpps redan nu i september och under 2013 börjar de ge ut en bok i månaden för att i augusti och framåt släppa två böcker per månad.

Blackwoods beskrivning gör att jag vill ha den direkt. Missanpassade ungdomar, 114 mystiskt försvunna personer och magiska undertoner, allt på en liten, liten ö utanför USAs östkust.

Det som slog mig när jag läste nyheten var hur ambitiös utgivningstakten är för att vara två nystartade imprints. Det visar också hur stark marknaden är för YA. Eller som Soho Teens ansvarige redaktör uttryckte sig om varför mer YA, och udda inriktningar, behövs:

The publishing industry is respecting disparate tastes and the intelligence of the readers. That makes me happy.

Malin

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

