Skip to content

Day 19 – Favorite book turned into a movie

24 augusti, 2012

Sofia: Vad menas med detta? Hur jag skulle iscensätta och rollbesätta, vilka scener jag skulle stryka och vilka nya jag skulle hitta på om jag förvandlade min favoritbok till film? Eller bara vilken som är min favvo av filmer vars förlaga är en bok? Pga tycks mest logiskt (och definitivt förenklar svaret i fråga) väljer jag alternativ två här. För svaret är verkligen tramsigt enkelt: The Lord of the Rings: The Two Towers. Boken; helt okej. Filmen; såinihelvetefantastisktsuperbra! Under lång tid (vi snackar månader här), precis när den kommit, såg min brorsa och jag den varje kväll vid sänggång. I varsitt rum. På riktigt, varje kväll. Fortfarande inte trött på den (även om det kanske var sisådär ett år sedan jag såg den senast. Dvs snart dags igen!).

Malin: Det är ju inte direkt ont om böcker som har blivit till film (GoodReads listar 9122 exempel för dig som inte vet vad du ska hitta på i helgen) så det är klurigt att välja en favorit. Fast jag måste säga att det är svårt att slå Blade Runner, filmen som är baserad på Philip K. Dicks bok Do Androids Dream of Electric Sheep? Det här valet har inte bara med att göra att en ung Harrison Ford spelar huvudrollen (host) utan för att det är en spännande premiss och en häftig blandning av framtidsnoir och klassisk deckarstory i 30-tals stil.

Sofia och Malin

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

