Skip to content

Day 16 – Favorite female character

21 augusti, 2012

Sofia: Knivig fråga detta. Jag gillar fiktionens tuffa tjejer som kan ta hand om sig själva, samtidigt som de bär på mörka hemligheter, svåra förflutna och ibland behöver hållas om av en fin och förälskelsevärdig kille. Ruby i Lock and Key kanske? Taylor i Jellicoe Road eller Cat i Shine? Låt oss säga Ruby i Sarah Dessens bok. Tjejen som lämnas av sin mamma, försöker klara sig själv genom att både jobba och gå klart high school på en och samma gång, för att till slut bli påkommen och ivägskeppad för att bo med sin syster i en värld hon känner sig främmande i. Ruby är djupt missnöjd med situationen, systern Cora försvann ur hennes liv för länge sedan, och hon längtar till sin 18-årsdag då hon slipper vara en del av fosterhemssystemet. Både Ruby och Cora är trasiga, färgade av uppväxten med mamman, och detta framkommer mer och mer under bokens gång. Kanhända att Ruby utåt är stark och självständig, men hon är också en tonåring som behöver trygghet och närhet. Ibland handlar det bara om att vara stark nog att ta emot den hand som sträcks emot en.

Malin: Alternativen här är så otroligt många, jag älskar till exempel Katniss i Hungerspelen för att hon vågar fatta de svåra besluten trots konsekvenserna. Jag avgudar Hermione i Harry Potter för att jag identifierar mig med pluggnörderiet otroligt mycket. Men ska jag välja en karaktär jag gärna möter om och om igen så blir det Keladry av Mindelan, från Tamora Pierces serie Protector of the Small. Serien utspelar sig i samma värld som Song of the Lioness, där man fick möta Alanna som förklädde sig till pojke för att  få träna till riddare, och som blev en av landet Tortalls främsta förkämpar. I Protector of the Small är Keladry den första flickan som drar nytta av lagändringen som säger att även kvinnor kan få träna till riddare. Det jag tycker om hos Keladry är att hon inte ger upp. Hon har inga magiska krafter, ingen medfödd fantastisk stridsförmåga men hon kämpar. Hon är i en otroligt utsatt position och ändå orkar hon stå upp för andra som har det svårt. Hon är dessutom envis, alldeles för stolt för sitt eget bästa och lika nervös inför kärleken som vem som helst. (Nämnde jag att hon vill bli riddare? Min SYO-konsulent avslog tyvärr det som legitimt yrkesval på högstadiet). Pierce har skapat en karaktär som man kan både identifiera sig med och inspireras av.

Sofia och Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 2 september, 2012 10:02 f m

    Ja, ååååh, Kel!! Är min favoritkaraktär av alla också. Möjligen på delad förstaplats med Aly ur Trickster-böckerna då …

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

