Skip to content

Day 15 – Favorite male character

20 augusti, 2012

Malin: Nu kan man tycka att Pratchett-kärleken får ta slut, men för att vara helt ärligt så finns det ingen manlig karaktär i någon bok som jag tycker bättre om än Samuel ”Sam” Vimes. Han är en hopplös cyniker, en klassresenär utan dess like och obrottsligt lojal mot de han valt att älska.  Att han dessutom fått cirka tio böcker på sig att utvecklas som karaktär skadar inte heller, jag har helt enkelt fått tid att lära känna honom under en period av ungefär 15 år (det vill säga åren som jag läst Pratchett, för som karaktär har han funnits i 23 år). Det är svårt att slå det. (Men nu lovar jag att det inte blir mer Pratchett, cross my heart and hope to die…)

Sofia: Det faktum att både Malin och jag är ganska förutsägbara och att vi har våra givna favoriter vad gäller ungdoms- och unga vuxna-litteratur har visst framkommit ganska tydligt under dessa utmaningsdagar. Så medan Malin fortsätter snacka fantasy fortsätter jag att vifta med min love-irl-vimpel.

Han får inte vara för enkel, inte för snäll och gosig och inte vara sådär uppenbart upp-över-öronen-förälskad i bokkaraktärsflickan (sådana killar sparar vi till verklighetens relationer). Han får gärna vara lite svår och mystisk, med oklar bakgrund och ett tilltalande yttre. Åtminstone lite härligt maskulin och beskyddande, även om flickan i fråga är minst lika tuff hon och inte behöver bli buren på någons händer. Och det är ungefär här ni utbrister ”Jonah Griggs!” och jag ba, ”JA!”, men det finns faktiskt några andra starka kort som också bör tas i beaktande. Eli i Along for the Ride t ex, som bär på sorg och skuldkänslor över en väns död, är en ensamvarg men också en stark och fri själ som tar Auden med på en resa hon aldrig tidigare upplevt. Jag tycker också om den svåra och ibland ganska dissiga Conrad i Jenny Hans trilogi, för i slutändan vill han alltid Bellys bästa, även om det inte alltid kan tyckas så, i och med hans stundtals ganska bryskt avvisande beteende. Adrian i Välkommen hem är också fin. De är alla killar man faller för, trovärdiga och komplexa.

Malin och Sofia

One Comment leave one →
  1. 20 augusti, 2012 7:46 e m

    Jag säger JAAAA till alla exempel som Sofia ger. Åh de är alla så fina.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

