Hoppa till innehåll

Day 13 – Your favorite writer

18 augusti, 2012

Malin: Det här kan vara utmaningens första enkla fråga. Det blir Terry Pratchett såklart. Jag avgudar många författare men få har lyckats hålla fast mig i så många år genom så många olika böcker. Bäst tycker jag om hans Discworld-serie, men ni har väl inte missat att han skrivit Johnny Maxwell-serien också, som utspelar sig i dagens Storbritannien (vad sägs om titeln Bara du kan rädda mänskligheten?). Pratchett kan konsten att se det stora i det lilla och det allvarliga i det outsägligt fåniga. Framför allt speglar han mänskligheten på ett fantastiskt vis; det galna, det hemska och det vackra som trots allt gör livet värt att leva.

Sofia: Vet ni vad, det här var otroligt svårt. Jag skulle kunna säga J K Rowling, hon har ju skrivit en rad bra böcker. Eller Sarah Dessen. Faktum är att jag har läst ganska många debutanter på senare år, och då är det ju svårt att se en bestående hög nivå och kvalitet liksom. Men bästa debutanten då? Sara Ohlsson med boken Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan i dag. Hennes förmåga att fånga det unga språket, jargongen och alla tankar och känslor som snurrar i huvud och kropp, gör att jag längtar kolossalt mycket efter hennes nästa verk. Som till exempel novellsamlingen Het där Sara, bland många andra finfina författare är med och bidrar. Kommer ut i september!

Malin och Sofia

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

