Skip to content

Day 12 – A book you used to love but don’t anymore

17 augusti, 2012

Sofia: Med tanke på min nuvarande syn på fenomenet, boken och serien alike, är detta nästan skämsigt att avslöja, men svaret på dagens fråga är faktiskt Twilight. Första boken alltså. Jag köpte den i USA 2008, i samband med att sista delen skulle släppas och det rådde Twilight-frenzy i alla bokhandlar. Jag som aldrig hört talas om varken serie eller författare, frågade lite försynt en bokhandelsmedarbetare och blev en stund iakttagen med konstig blick, innan jag fick veta att detta var det största ever, ”typ större än Harry Potter”. Oh, really …? Fullkomligt uppslukad sträckläste jag den under flygresan hem, beställde resterande böcker i serien cirka innan jag hunnit innanför dörren och resten är historia. Den där första förälskelsen jag kände efter att ha läst Twilight svalnade dock i takt med varje ny sida jag läste och för det sörjer jag fortfarande litegrann. För några år sen försökte jag läsa om första boken, med minnet av hur mycket jag en gång tyckte om den intakt, men det gick inte. Förtrollningen var bruten.

Malin: Jag brukade älska David Eddings serier om Belgarion. De introducerade mig till fantasyvärlden och jag tyckte de var det absolut bästa som fanns. Då var jag elva. För några år sedan prövade jag att läsa om dem och det blev tvärstopp. Det gick verkligen inte. Språket var stolpigt, intrigen otroligt grundläggande och karaktärernas stereotypa drag ska vi inte ens prata om. När Hartley skrev ”The past is a foreign country: they do things differently there” så hade han helt rätt, vissa saker är inte likadana efter några år. Och recensioner som den här gör det svårt att se den på samma sätt igen:

”As such, they are aimed at making the reader feel good rather than at making them think or teaching them anything. Not only do they fail to provide anything in the way of original ideas or insight, however; they also present a seriously distorted view of reality and reinforce some extremely undesirable attitudes.”

Sofia och Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 17 augusti, 2012 10:02 f m

    Jag älskade också Belgarion-böckerna när jag var yngre, de var min inkörsport till fantasy-världen! Men nu är jag livrädd för att läsa om dem, har en känsla av att jag inte alls kommer tycka om dem ifall jag skulle läsa dem igen…

    Däremot läste en nära vän till om böckerna, och även om hon såg bristerna mycket tydligare nu, sa hon att hon fortfarande kunde uppskatta böckerna, så jag får kanske ta och testa…

    • 17 augusti, 2012 10:06 f m

      Ja, visar det sig att tjusningen helt försvunnit kan du ju bara bryta läsandet efter ett litet tag och fortsätta minnas hur fina de var en gång i tiden :)

      /Malin

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

