Skip to content

Day 11 – A book you hated

16 augusti, 2012

Malin: Jag vet att jag i 10 dagar klagat på hur svår den här utmaningen är men den här dagen har varit extra krånglig, för jag kan inte påstå att jag någonsin hatat en bok. Räddningen kom när jag satt och gick igenom utmaningens dagar på Bokhora, för i kommentarerna fanns en översättare som lite försynt påpekade att hate i det här fallet troligare skulle översättas med avsky. Och visst har det funnits en del böcker som fyllt mig med avsky. Men framför allt är det en specifik serie som jag kommer att tänka på, och det är Tvillingarna på Sweet Valley High. Jag vet, jag vet, den serien kan knappast en enskild författare lastas för, utan en bunt spökskrivare med instruktioner som jag gissar går så här: 1. Sätt upp ett töntigt problem, såna problem som alla high school-kids har. Typ, Jessica får inte vara med Lila för hennes tröja har fel färg. 2. Jessica blir sur. 3. Elizabeth får ta skiten och ordna upp det. 4. Nämn hur blonda och snygga alla är minst en gång per sida.

Vet ni, jag tänker låta den beskrivande texten från Wikipedia tala för sig själv:

Elisabeth, ”Lissie”, är den rediga, lugna och smarta. Hon har en ständig pojkvän, Todd, som är skolans basketstjärna. Elisabeth jobbar på skoltidningen Oracle. Hennes bästa vän är Enid Rollins.

Jessica, ”Jessie”, är den sluga, spontana och vilda tvillingsystern som ständigt letar efter någon ny kille att dejta. Lila Fowler är Jessicas bästa vän. Jessica hittar alltid på påhitt som oftast förstör för Elisabeth eller någon av dom andra. Jessica hamnar dessutom ofta i knipa och då frågar hon alltid efter Lissies hjälp. Jessica tillhör också en klubb där de kallar sig ”Enhörningarna”. Medlemmarna måste gilla samma saker som till exempel shopping, senaste skvallret, festa och dejta killar.

Ni vet vad man kallar en klubb där alla måste gilla samma saker va? En kult. Det är stereotypt, det är förutsägbart och det är tragiskt. Och det värsta är att jag har läst ALLA tvillingböcker som någonsin publicerats.

Hos Howcast kan du hitta bra och konkreta tips på hur du tar dig igenom en bok du avskyr men som du måste läsa. Men om jag får komma med ett förslag: Livet är för kort för dåliga böcker, skänk bort dem.

Sofia: Håller med dig till fullo, Malin! Dock att jag INTE läste alla tvillingböcker, jag läste cirka tre och avskydde dem alla. Numera läser jag inte dåliga böcker, just därför att jag inte har lust att ödsla tid på en bok jag inte tycker om. Oftast har jag tur, de flesta böcker jag väljer att läsa är bra, ibland fantastiska. Tummen upp för alla duktiga förlag som ger ut YA med andra ord, liksom en eloge till alla bokbloggar jag läser och som är en aldrig sinande källa av lästips!

När Varma kroppar släpptes i våras var jag riktigt taggad på att läsa den. Kastade mig således in i den och … blev ganska snart bryskt utkastad igen. Jag kunde verkligen inte tycka om den, hur mycket jag än försökte. Zombierna äcklade mig, deras bristande ordförråd och långsamma tal (zombier glömmer tydligen både språk och vilka de en gång varit med tiden) irriterade mig  och människan, Julie, kändes inte som en trovärdig karaktär, vilket störde mig. Efter ungefär halva boken gav jag upp och skickade den till Malin, som skrev den här underbara recensionen. Och visst är det lite fint ändå, att vi alla har olika smak och att de flesta böcker har ett hem i någons hjärta. Zombier och jag, not so much, men det kan vi nog båda leva med.

Malin och Sofia

12 kommentarer leave one →
  1. 16 augusti, 2012 10:51 f m

    Det finns bara tre titlar jag verkligen, verkligen hatat och det är ”På spaning från den tid som flytt”, ”Ulysses” och ”Mästaren och Margerita”. Alla tre har varit omöjliga att ta sig igenom, den första av förklarliga själ (VEM skriver 7!!! böcker om hur synd det är om sig själv?) och de andra två mest för att jag inte orkar engagera mig alt tappar bort vem som är vem. Men det stör mig! :) Sen har jag läst en massa andra dåliga böcker, men de har jag förträngt och sådeles har det inte hänt!

    Ps! Jag avskyr också Tvillingarna, tacka vet jag 5-böckerna ;)

    • 16 augusti, 2012 11:05 f m

      Jag tror att både ”På spaning …” och ”Ulysses” vinner på att inte läsas i sin helhet. :P Delarna jag läst av sistnämnda minns jag att jag gillade.
      /Sofia

      • 16 augusti, 2012 12:24 e m

        Haha, det är lite roligt att en bok kan vinna på att inte läsas i sin helhet ;)

  2. Sofia i Bokmilaskogen permalink
    16 augusti, 2012 11:46 f m

    Hur kommer det sig att du läste alla Sweet Valley High om du avskydde dem? =)
    Jag gillade serien om Tvillingarna (den när de är lite yngre) när jag var 10-11 år, sedan växte jag ifrån dem. Läste nog en bok ur Sweet Valley High-serien, men den föll mig inte alls på läppen. Med vuxna ögon sett skulle jag nog inte ha särskilt hög tankar om någon av Tvilling-serierna idag, men då bidrog den helt klart till att utveckla min läsning och få mig att tycka om böcker. De flesta av dem var dock, som ni säger, väldigt lika varandra till intrigen vilket gör det svårt att komma ihåg enstaka böcker, men jag minns att favoriterna var Rubinhalsbandet, Spökhuset och Lantisen.

    • 17 augusti, 2012 9:05 f m

      Får jag skylla på att jag var ung och dum? ;)

      Nej, men du har helt rätt, de är perfekta i bokslukaråldern. De är enkelt skrivna och enkelt uppbyggda så det är lätt att sjunka in i dem. Och de är dessutom beroendeframkallande. Vad ska egentligen hända? Ska Elisabeth någonsin stå upp mot Jessica? Och jag skämtade inte när jag sa att jag läst alla, även alla specialböcker som gavs ut (visste du att tvilligarnas gammel, gammel, gammelmormor var svensk och kom över på amerikabåtarna?). Men när man tittar på dem efter några år blir man lite ledsen, för nu vet man att det finns många lättlästa och otroligt bra böcker som inte kommer med underliggande budskap som helst av allt borde fått dö ut i tystnad på 30-talet. Fast jag kan nog aldrig helt avsky något som får folk att fastna i en ny värld ^^.

      /Malin

      • 17 augusti, 2012 10:38 f m

        Haha! Jag visste det om tvillingarnas gammelmormor. ;) Jag har läst nästan alla tvillingböckerna och som 9 åring skrev jag en massa tvillingarna fan-fiction (skäms). :)

      • Sofia i Bokmilaskogen permalink
        17 augusti, 2012 2:18 e m

        Hihi, det visste jag faktiskt. ^^ Jag var med i Läslusen och köpte/läste genom den några av ”specialböckerna”, däribland Sweet Valley Saga (så hette väl serien om tvillingarnas familj?). Jag minns precis hur den där vackra och blonda (of course) svenskättlingen kom över Atlanten. :P Konstigt att man alltid brukar komma ihåg handlingen i böckerna man läste som barn så bra!

  3. 16 augusti, 2012 4:59 e m

    När jag var liten så var jag en flitig gamer och ett stort fan av spelet Rainbow Six. När jag 1999 av någon anledning (måste varit julklappsshopping) strosade genom Akademibokhandeln och upptäckte boken Tom Clancy´s Rainbow Six så blev jag alldeles till mig. Detta var boken som skulle förtjäna att stå bredvid Härskarringentrilogin i min lilla lilla (jättelilla) bokhylla!

    Förutom gamer så var (och är fortfarande enligt många) jag en odiagnostiserad narkoleptiker vars symptomtriggers var vaggande tåg, sega konversationer och tråkig läsning. Rainbow Six försatte mig i dvala och jag misstänker att det är Tom Clancys fel att jag nu inte har något minne av milleniumskiftet alls.

    Jag hade bara något år tidigare lärt mig att min farmor var född i Amerika, inte i Afrika som jag tidigare trott, så USA-patriotismen som genomsyrade varenda sida hade jag just då inget problem med. De tekniska detaljerna, tempot (or lack thereof) och författarens ointresse för nyanser var däremot det som tillslut bannlyste boken till ”lådan som ingen nu vet var den är” istället för den förnäma platsen bredvid Frodo & Co.

    • 17 augusti, 2012 9:07 f m

      Det är alltid farligt när böcker ha gjorts om, för det finns ju faktiskt tillfällen när boken INTE är bättre än spelet/filmen/pjäsen den har gett upphov till. Och då har man gått och byggt upp något fantastiskt i huvudet och så kollapsar det… En del böcker är liksom gjorda för att försvinna in i mystiska hörn.

      /Malin

  4. Jenny permalink
    17 augusti, 2012 9:06 f m

    Men Sofia! Varma kroppar är ju helt fantastisk och fick mig att tänka på hur glad jag är att jag är levande och inte odöd =)

    • 17 augusti, 2012 9:18 f m

      Haha, jag läste ju som sagt aldrig klart den … Så någonstans efter att jag gav upp blev den kanske jättebra. ^^
      /Sofia

Trackbacks

  1. The Sweet Life – när tvillingarna växte upp « Unga böcker

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

