Skip to content

Okända böcker från kända författare

15 augusti, 2012

I förra veckan hade The Atlantic Wire en artikel om böckerna från kända författare som hamnat i skymundan. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte hade en aning om att Suzanne Collins hade skrivit fler böcker än The Hunger Games-trilogin. I mitt huvud har böckernas storhet liksom skymt det faktum att man antagligen inte skriver en bästsäljande serie utan att ha skrivit något annat först.

Som tur är finns det artiklar som påminner en om de okända russinen i kakan så att man kan plocka lite hejvilt. Först ut är alltså Suzanne Collins Gregor the Overlander. Den riktar sig visserligen mer till bokslukaråldern än ungdomssegmentet men med en beskrivning som får den att framstå som en mörkare och mer urban Alice i Underlandet vill jag läsa den så fort som möjligt.

Sedan är det väl få som har missat Marcus Zusaks Boktjuven? Men visste ni att han också skrivit I am the Messenger? Den handlar om den minderåriga taxichauffören Ed Kennedy. Han har en koffeinberoende hund och är hopplöst kär i sin bästa vän. Hans liv består av rutiner och lugna dagar, fram tills han av misstag råkar stoppa ett bankrån. Då blir han plötsligt uppmärksammad av den mystiske Ace och utsedd till budbärare. Men vem är det egentligen som ger honom hans uppdrag? Passa på att läsa ett utdrag ur boken här.

Missa inte artikeln och har ni andra tips på okända böcker från kända författare får ni gärna dela med er i kommentarerna!

Malin

7 kommentarer leave one →
  1. 15 augusti, 2012 3:56 e m

    Jag har faktiskt inte läst Boktjuven än, men I am the Messenger (Jokern på svenska) har jag läst och jag tyckte den var briljant!

    Hade faktiskt inte heller en aning om att Suzanne Collins skrivit andra böcker, men Gregor the Overlander låter definitivt spännande!

  2. 15 augusti, 2012 6:37 e m

    Känner mig lite stolt som faktiskt känner till båda böckerna samt att jag har läst de fem böckerna i Gregorserien av Collins. Tycker att den är väldigt bra, lite mörk för att vara en ungdomsbok för de yngre barnen men det är Collins stil förmodar jag. Uppskattar verkligen att hon inte glorifierar krig.

    Ifall jag älskar en bok så brukar jag vilja läsa mer av författaren så jag kollar alltid upp vilka fler böcker han/hon har skrivit. Men det kanske inte är så många som gör så :)

    • 16 augusti, 2012 6:50 f m

      Det konstiga är att jag brukar göra så, och sedan köpa på mig böckerna oavsett genre (jag menar, tycker man om författaren så gör man ^^) men det är som om jag helt blankat på att Collins har skrivit något mer. Och att den är lite mörk för de yngre känns som att den blir lite bättre för de äldre :)

      /Malin

  3. 16 augusti, 2012 2:25 f m

    I Am the Messenger är helt fantastisk, skiljer sig väldigt mycket från Boktjuven men kvaliteten är densamma :)

    • 16 augusti, 2012 6:50 f m

      Med kommentarsfältets entusiasm så måste den verkligen läsas snarast!

      /Malin

  4. 17 augusti, 2012 12:19 e m

    jaaa, i am the messenger/jokern är kanon. men jag kan även tipsa om zusaks ”fighting spirit” och ”knockout”. gillar zusaks prosa massor!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

