Skip to content

Day 8 – Most overrated book

13 augusti, 2012

Malin: Prep. Jag vet att både boken och Curtis Sittenfeld är sönderälskade av många men jag har försökt och det fungerar inte. Jag tycker inte om huvudkaraktären, Lee Fiora, och miljön känns sådär stereotypt internataktig. Jag vill liksom skaka Lee och säga till henne att skärpa sig. Åk tillbaka till familjen du saknar, försök inte imponera på folk som är för inavlade och hjärndöda för att förstå att en människas värde inte sitter i yta, kläder, pengar eller familjekontakter. Ja, ja, det handlar om att växa upp och komma till insikt om sig själv och omvärlden men på riktigt, att växa upp ska inte alltid behöva göra ont.

Sofia: Räknar med protester nu, men jag väljer Mockingjay … [Instick från Malin: Åh nej, säg inte så!] Men jo, tyvärr. Första boken, The Hunger Games, var en stor upplevelse för mig och även om jag tyckte att tvåan var en liten smula mindre fängslande så var jag ändå väldigt förtjust i den. Sen kom Mockingjay. Och vid det här laget var jag ganska trött på triangeldramat mellan Katniss, Peeta och Gale (Twilight har förstört mig). Och Katniss … Är hon inte rätt gnällig egentligen? Det finns dock en tänkbar anledning till mitt svalnade intresse. Merparten av böckerna upplevde jag genom att lyssna och den kvinnliga, engelska, inläsaren lade alltid till med ett flämtande och gällt ”flickigt” tonläge när hon imiterade Katniss. Så vi skulle kunna skylla på det.

Obs! Viktigt tillägg: Alltså, jag vet inte vad jag tänkte när jag hastigt och lustigt skrev ihop ovanstående. Det givna svaret på dagens fråga är ju förstås The Twilight Saga. Skyller på att det var alldeles för självklart, därav miss.

Malin och Sofia

One Comment leave one →
  1. 13 augusti, 2012 8:42 e m

    Håller med er båda. Att läsa prep var en upplevelse… i att vara arg på huvudkaratären från början till slut. mina tankar var att Lee ar en dumbass bitch.
    Och för mig var inte mockingjay lika bra som de andra två böckerna… det var okej, inte mer. Mest på grund av att Katniss blir typ… katatonisk (eller ja, sjuk?) i den här boken.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

