Hoppa till innehåll

Day 6 – A book that makes you sad

11 augusti, 2012

Sofia: Himlen börjar här av Jandy Nelson. En underbar historia full av kärlek men också av sorg. Jag grät floder.

Malin: Jag har aldrig speciellt långt till tårar när jag läser men det finns en bok som lyckas göra mig ledsen varje gång jag tänker på den; The Drowned Cities av Paolo Bacigulapi. Jag klarade hans första bok som utspelar sig i samma dystopiska framtid, Ship Breaker relativt bra, för den är ändå uppbyggd som en saga med ett visst hopp om ett bättre liv för huvudkaraktärerna på slutet. Men det finns inget hopp i The Drowned Cities. Den utspelar sig i ett Nordamerika där inbördeskrig sliter sönder landet och barn är antingen soldater eller flyktingar. Det värsta är naturligtvis att man inte kan lämna bokens verklighet när man läst färdigt, för det är samma verklighet som tusentals barn lever i vår värld varje dag.

Sofia och Malin

En kommentar leave one →
  1. 12 augusti, 2012 9:05 e m

    Himlen börjar här är verkligen en sorglig bok. Vacker och sorglig på samma gång. Jag grät också floder när jag läste den.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

