Skip to content

Day 5 – A book that makes you happy

10 augusti, 2012

Malin: Vissa böcker fungerar som snuttefiltar för mig (litegrann som min ovana att se om Dirty Dancing vareviga söndagsmorgon när jag vill ha lite verklighetsflykt). Men om jag ska välja en specifik bok som gör mig glad (och som inte är Den glada helgen) så får det nog bli Legally Blonde. Då hör jag er ropa ”Men det är ju en film!”. Nähä, för tänk att det var en bok först! En bok som dessutom är läsvärd och inte alls så fånig som filmen. Fast det måste erkännas, den är fortfarande ganska fånig och väldigt camp. Och det är därför den är rolig, den är fullproppad av (numera daterad) popkulturtrivia, den handlar om ett Kalifornien jag aldrig kommer uppleva och Elle Woods, i all sin glamour och blondhet, är en karaktär som växer och utvecklas under berättelsens gång. Inga kärlekshistorier med professorer stör, utan bara en ny skola, nya vänner och en insikt om att livet alltid förändras. Så ja, Legally Blonde gör mig glad varje gång jag läser den. Och inte bara på grund av citat som det här:

Serena and Margot stared at Elle, then at each other in genuine disbelief. If Elle and Warner weren’t getting married, what would become of the rest of them? Everyone knew Elle and Warner were perfect together. They went together like schampoo and conditioner.

(Jag har aldrig påstått att jag har ett särdeles sofistikerat sinne för humor.)

Sofia: [infoga valfri Sarah Dessen-bok (dock ej Dreamland)] Det här är böcker som aldrig tappar förmågan att göra mig glad. Här finns alla mina favoritmotiv; den framsmygande kärleken, familjeproblematik och familjefint, vänskap i alla dess former och fantastiska personporträtt. Men det är sällan puttinuttigt. Det är inte alls säkert är slutet är så där förtrollande lyckligt som man kanske förväntade sig att det skulle vara. Dessen skriver trovärdiga och verklighetsförankrade böcker och tiden till nästa sommar, då hennes nästa bok släpps, kan inte gå tillräckligt snabbt.

Malin och Sofia

(Vad rosa det här inlägget blev! Rosa = glädje?)

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

