Skip to content

Böcker illustrerade med fotografier = dubbel kärlek

10 augusti, 2012

Jag läste medieprogrammet på gymnasiet och att i tvåan välja inriktning text/journalistik var för mig en självklarhet. Jag var tjejen som vuxit upp med en bok ständigt fastklistrad i händerna och som fyllde skrivbok efter skrivbok med berättelser till frökens (initiala) förtjusning. Men andra året på gymnasiet bytte jag skola till följd av flytt och journalistikklassen där var redan full. Så jag hamnade på mitt andrahandsval, fotografisk bild, där jag omslöts av en tidigare helt outforskad värld av teknisk kunskap och visuellt tänkande. Att se världen genom en kameralins; skyddad men samtidigt äventyrlig och fantasifull. Det var smått omvälvande. Foto kom alltså att bli en stor del under min gymnasietid; och så även därefter.

Därför faller jag lätt för böcker som binder samman text och bild. Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children är ju ett (högst omnämnt) exempel. Författaren Ransom Riggs håller som bäst på med uppföljaren och lägger ibland upp nya bilder han hittat på sin Facebooksida. Och i september släpps Safekeeping (Karen Hesse) en smått dystopisk historia om en flicka, Radley, som återvänder hem till Vermont efter att ha arbetat som volontär utomlands. Där har American People’s Party tagit över landet, presidenten har mördats och våldsamma grupper gör uppror på gatorna. Och Radley kan inte hitta sina föräldrar. Hennes mobil är död, kreditkorten värdelösa och hon har inga godkända resedokument. Så vad göra? Radley börjar helt enkelt vandra … (oklart vart, Sofias amn.) Och just ja, det fanns en ytterligare poäng med den här boken! Den är nämligen illustrerad med femtio av författarens egna foton, vilka påstås vara ”haunting and beutiful”. Ser mycket fram emot detta släpp med andra ord!

Känner ni till några andra bra YA-böcker som innehåller stämningshöjande fotografier? Jag tar gladeligen emot alla tips!

Sofia

4 kommentarer leave one →
  1. 10 augusti, 2012 2:16 e m

    Älskar böcker med bilder (för mig spelar det ingen roll om de är tecknade eller fotade), precis som du sa så höjer de verkligen stämningen :) Safekeeping hade jag inte hört talas om tidigare, den måste jag genast kolla upp :)

    • 10 augusti, 2012 2:45 e m

      Åh ja, tecknade illustrationer är förstås också ett trevligt inslag i böcker! Har du någon favorit att tipsa om? Jag läste precis Underverk som till hälften består av text och till hälften av svartvita teckningar. Har du läst den? Jag blev mycket förtjust!
      /Sofia

  2. 10 augusti, 2012 2:33 e m

    Intressant! Det höjer stämningen tycker jag om man får ihop bilder och berättandet i en bok!

Trackbacks

  1. Höstens Kids’ Indie Next List « Unga böcker

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

