Skip to content

Day 4 – Favorite book of your favorite series

9 augusti, 2012

Sofia: Så här långt i utmaningen har jag omnämnt två serier: Harry Potter och Jenny Hans sommarserie. Jag borde således få välja en bok ur varje (fint när man är sin egen chef!). Jag älskar den sista, Harry Potter and the Deathly Hallows, med uppgörelsen, den sista striden och ihopknytandet av trådar, men min allra bästa HP är ändå nummer fem i ordningen, the Order of the Phoenix. Den avskyvärda Umbridge som man älskar att hata och det tysta upproret som skapas genom Dumbledores Army. Och fortfarande, trots otaliga omläsningar, får jag gåshud av profetian som binder Harry och Voldemort samman.

Hmm … Sen blev det svårare. Vilken av Jenny Hans böcker är bäst? Jag tror jag väljer den första (med den hemska titeln), The Summer I Turned Pretty, där vi får stifta bekantskap med karaktärerna och känna hur vi undan för undan faller för dem (läs Conrad). Det är sockersött och allt sånt, men samtidigt med uns av kyla och stort allvar.

Malin: Alltså på riktigt, den här utmaningen är förskräcklig. Jag trodde jag fick välja en hel serie för att skaparen av utmaningen förstod hur svårt det är att välja ut favoritböcker? Men nej, det är dags att välja en gång till. Igår valde jag The Vorkosigan Saga av Lois McMaster Bujold som min favoritserie men vilken bok i serien tycker jag bäst om? De har alla fantastiska kvaliteter, från att vi blir introducerade för den 17-åriga Miles i Young Miles till den absolut senaste boken Cryoburn där Miles har egna barn och ett helt annat perspektiv på livet. Men om jag måste välja så får det bli Young Miles. Det är något särskilt att möta den här fantastiska, maniska, intelligenta och komplexa karaktären som man inte glömmer. Han är formad av en uppväxt där han är lika privilegierad och älskad som föraktad och utstött och det har gjort honom till en person som aldrig ger upp. Och det är en bra egenskap för honom att ha i alla de äventyr som följer.

Sofia och Malin

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

