Skip to content

Day 3 – Your favorite series

8 augusti, 2012

Malin: Beslutsångesten! Smärtan i att behöva välja mellan fantastiska serier! Men okej då, det får bli Lois McMaster Bujolds serie om Miles Vorkosigan. Tycker du om intelligent sci-fi och världsbyggen som någon har tänkt igenom under ungefär 30 år? Då kommer du också vilja läsa The Vorkosigan Saga. Tycker du att sci-fi verkar udda och jobbigt? Då är det här precis rätt serie att börja med, för den sätter en bra historia i första rummet och resten är en häftig bonus.

Serien tar sin början i Young Miles… Eller där ljög jag, egentligen började det ju nästan trettio år innan i Cordelia’s Honor, då hans mamma och pappa träffade varandra efter invasionen av Komarr. Det är också en fantastisk bok. Eller förresten, allra först kommer Falling free, som faktiskt utspelar sig 200 år innan Miles föds och handlar om mötet mellan ingenjören Leo Graf och quaddisarna, ett genetisk konstruerad folkslag anpassat till en tyngdlös tillvaro. Vet du vad, jag ger upp. De är alla fantastiska, läs dem i valfri ordning och missa inte heller McMaster Bujolds underbara noveller som utspelar sig i samma universum.

Sofia: I och med att jag använde mitt Harry Potter-kort redan i går får jag helt enkelt tänka stort och välja en annan serie till dagens fråga… Så jag väljer en trilogi; Jenny Hans The Summer I Turned Pretty, It’s Not Summer Without You och We’ll Always Have Summer. Det är en sådan härlig sommarserie, traditionellt kärleksknepig/rosenskimrande, gullegull och ett par men-åh-skärp-dig-Belly-och-välj-rätt-nu-tankar från läsarhåll. För visst finns det två fina killar för huvudkaraktären att slitas emellan och visst fastnar man för både den ena och den andra … (Men definitivt den ena mer än den andra!) Serier av den här typen vill jag hitta fler av. Mysiga och med sommarfeeling. Särskilt bra nu när det faktiskt är sommar. Och på den noten! Är det så att man främst och mest läser böcker som utspelar sig under den årstid man själv befinner sig i? Har insett att det stämmer ganska bra på mig nämligen. Hur är det med er?

Malin och Sofia

One Comment leave one →
  1. 8 augusti, 2012 10:01 f m

    Åååååh team Conrad här!
    På sommaren läser jag mest lätta böcker; mycket chic lit, YA och böcker som utspelar sig just på sommaren men på vintern spelar det inte riktigt lika stor roll. Då läser jag det mesta (vilket jag iofs gör året runt men ja)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

