Skip to content

Day 2 – A book that you’ve read more than 3 times

7 augusti, 2012

Sofia: Det finns böcker man aldrig tröttnar på. Böcker som ger samma varma känsla vid varenda omläsning. Måhända att man aldrig kommer att få uppleva samma höga nivå av spänning igen, den där förväntansfulla och nervösa vägen mot upplösningen; en upplösning som är höljd i dunkel. För ännu kan vad som helst hända. Just denna känsla kan vi aldrig få igen. Men om vi låter det gå en liten stund; månader, kanske rent av år, så kommer handlingens kanter och hörn bli suddigt grumliga. En del av detaljerna kommer att ha försvunnit och glädjen i att påminnas om dem, återuppleva dem och alla andra sekvenser som vi fortfarande minns (och har saknat ända sedan vi sist läste om dem) är värd varenda omläsningssekund.

För mig att denna upplevelse synonym med Harry Potter. Inte för att fantasy är min genre, inte alls. Men aldrig har jag fängslats så av en fiktiv historia och aldrig har jag läst om böcker fler gånger än dessa. Och det kommer jag förmodligen att fortsätta med när andan faller på. Här och där, då och då, när jag behöver en pålitlig verklighetsflykt.

Malin: Jag är en person som läser om böcker. Ofta. Men två böcker står ut när det kommer till omläsning (tja, förutom första Harry Potter-boken, men den är, precis som Sofia skriver, i en klass för sig). Det är Prinsesssa söker drake av Patricia Wrede och Den glada helgen av Patrick Dennis. Prinsessa söker drake tilltalar mig av många olika skäl men främst föll jag stenhårt för Cimorene, prinsessan som söker sig en drake. Hon är stark, självständig och nyfiken och boken är dessutom fylld med underfundig humor som driver med alla möjliga sagotraditioner. Som läsupplevelse håller den väldigt väl, jag läste den för första gången när jag var runt tio och tycker lika mycket om den nu (efter att jag lånat den sju gånger på rad på biblioteket gav mamma med sig och köpte den till mig).

Den andra boken, Den glada helgen, gavs ut på Forum 1965. Den kan kanske bäst beskrivas som intelligent fars i New Yorks societet. Berättaren är 11-åriga Kerry (kort för Kerrington) som är en otroligt lillgammal kille med (som hans psykolog viskar till hans pappa) ”verbal diarré”. Han iakttar allt, från sina föräldrars skilsmässa, deras minst sagt udda nya partners och sina far- och morföräldrars försök att agera moraliska förmyndare. Språket är amerikanskt 60-talsslang anpassat till en 11-årings vokabulär översatt till svenska. Kort sagt, det är svårt att hitta en roligare bok.

Sofia och Malin

4 kommentarer leave one →
  1. 7 augusti, 2012 3:37 e m

    Vet ni vilket enormt nöje det är att läsa era recensioner, analyser, kommentarer? Hoppas att ni gör det:)

    • 7 augusti, 2012 3:50 e m

      Om inget annat blir vi fantastiskt lyckliga över ord som dina! Vi älskar ju det här, att läsa och skriva om böcker, och tänk vad kul då när även andra uppskattar våra små tankar och kärlekar. Tack så jättemycket Lina!
      /Sofia

Trackbacks

  1. Day 5 – A book that makes you happy « Unga böcker
  2. Day 30 – Your favorite book of all time « Unga böcker

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

