Skip to content

Day 1 – Best book you read last year

6 augusti, 2012

Utmaningen 30 days of books var het under vintern 2010/2011 och när vi råkade ramla över den för ett par dagar sedan ville vi bara svara på alla frågor på studs.  Fundera och klura över alla mysigt bokrelaterade frågeställningar; boken du inte trodde du skulle gilla men kom att älska, boken du hatade, bästa boken från barndomen och så mycket mer! Och roliga grejer som ger vardagen guldkant ska man ta vara på, inte sant? Därför återupplivar vi denna utmaning och kör trettio dagar, trettio bokfrågor!

Först ut, Malin:

Frågor som går ut på att man bara får välja en favorit tar fram min veliga sida (som i och för sig inte ligger jättelångt från ytan, men ändå). Tänk om jag väljer något och så har jag glömt bort en annan väldigt viktig, underbar bok? Trots min eviga kärlek till varje ny bok som kommer från Terry Pratchett så beslutade jag mig till slut att välja Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children av Ransom Riggs. Ja, den är redan så sönderälskad den kan bli här på bloggen men med en historia som vandrar mellan skrämmande och fantastisk så sitter den kvar och spökar. Eftersom den dessutom bara var första delen i en serie kan jag inte låta bli att gå runt och fundera på vad som kommer att hända med karaktärerna i nästa bok (låt den vara lika bra, snälla!).

Och sen, Sofia:

För mig står det mellan tre böcker. Tre väldigt olika böcker dessutom. Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, Jellicoe Road (Melina Marchetta) och Shine (Lauren Myracle). Och efter viss betänketid väljer jag Shine. Boken som hamnade på National Book Award-listan av ”misstag”, fick stanna kvar en liten stund för att sedan bli utkastad. Historien som författaren såg den kan läsas här. Det är en underbar bok, och med underbar menar jag inte romantisk och gosig, utan smått obehaglig, spännande och oerhört fängslande. En liten inskränkt håla i den amerikanska södern, en totalt söndermisshandlad homosexuell pojke och som huvudkaraktär en stark, überhäftig tjej med bagage och historia som långsamt avslöjas. Liksom hennes jakt på den skyldiga.

Vad säger ni? Vilken var er bästa läsupplevelse förra året?

Malin och Sofia

2 kommentarer leave one →
  1. 9 augusti, 2012 5:36 e m

    Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children är ett av mina planerade inköp. Har inte läst den ännu men det verkar vara en bok i min smak.

  2. 13 augusti, 2012 8:48 e m

    Åh roligt att ni gör en 30 days of books! Alltid roligt att kolla in vad andra tycker om olika böcker! :)

    Btw, tack för den fina presenten! den ramlade in i brevlådan för några dagar sedan :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

