Skip to content

En tjuvtitt på våren 2013

1 augusti, 2012

Här i Sverige är Svensk Bokhandels kataloger hett efterlängtade säsongsaccessoarer (ja, i vissa kretsar i alla fall) och de ger branschen, bibliotekarier, bloggare och lite lätt rabiata läsare en bra överblick över förlagens utbud. I USA är utbudet något större än i Sverige och därmed lite svårare att överblicka. Därför tycker jag mycket om Publishers Weeklys lista över vad olika förlag har valt att satsa på till våren 2013. Här är några av mina favoriter:

Bad Girls: Sirens, Jezebels, Murderesses, Thieves and Other Female Villains av Jane Yolen och Heidi E. Y. Stemple med illustrationer av Rebecca Guy. Den här boken beskriver 26 historiska kvinnoöden som alla var (ö)kända för sitt liv och leverne. (I egentlig mening kanske inte YA, men hallå, coolt!)

Sedan har vi Feral Nights av Cynthia Leitich Smith. Det är mörk fantasy enligt förlagets beskrivning men det som verkligen lockar mig är att huvudpersonen Clyde (som också setts i Tantalize-serien) är en werepossum (japp, du läste rätt, en varulsvpungråtta).

Från samma förlag, Candlewick, kommer en till bok späckad med mytiska varelser, nämligen Emily Windsnap and the Land of the Midnight Sun av Liz Kessler. Den handlar om halvsjöjungfrun Emilys farofyllda resa till ett främmande land. Precis som Feral Nights känner jag att jag måste läsa, om så bara för att se hur de har löst utseendet på sina huvudkaraktärer.

Jag har aldrig läst något av Eoin Colfer, trots att jag äger en bok om Artemis Fowl, men när jag läste beskrivningen på hans senaste bok, WARP: The Reluctant Assassin, hajade jag till. Vem vill inte läsa en bok som beskrivs som Oliver Twist möter The Matrix? Den viktorianska eran möter vår tid när Riley, en ung kille förföljd av en skoninglös lönnmördare plötsligt hamnar i framtiden och får hjälp av en ung FBI-agent. Ja, det kan bli ett totalt magplask men det kan också bli riktigt häftigt.

För att inte helt fastna i det magiska och mystiska vill jag också gärna läsa Bully.com av Joe Lawlor. Den handlar om en lysande high school-student som blir felaktigt anklagad för nätmobbning och sedan inte skyr några medel för att ta reda på vem den riktiga mobbaren är. En smart huvudkaraktär med rättvisepatos, det kan aldrig skada.

Sista men inte minst vill jag läsa RapunzelRevolution 19 av Gregg Rosenblum. Det är visserligen ytterligare en dystopi men en baserad på sagan om Rapunzel och med robotar som förslavat mänskligheten. Futuristiska mördarrobotar och Rapunzel. Bara smaka lite på det.

Det är så många jag vill läsa på den (väldigt omfattande) listan att jag knappt fått med en tiondel här. Vad jag kan se så fortsätter häxor, mystiska varelser och dystopier att stå starkt även om det börjar dyka upp lite fler alternativ. Trilogier både avslutas (yeay, Lauren Olivers Requiem!) och påbörjas (Grotesque av Page Morgan som är en tolkning av gargoyle-lära. Nej, jag har heller ingen aning om vad det innebär men ett brinnande behov av att få reda på det). Så kika runt lite och se vilka favoriter ni hittar!

Malin

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

