Skip to content

Vinn Alex i koma! (Och vinnaren är …)

26 juli, 2012

I våras var jag (Sofia) på en bokpresentation där bland annat Thomas Fröhling medverkade för att berätta om sin nya bok Alex i koma. Fram till detta tillfälle kände jag inte till Fröhling eller hans tidigare verk, Kung Steves självlysande hip hop bibel, men av de författare som fanns på plats denna dag (bl a Bergmark Elfgren och Strandberg) var det Fröhling som stod ut mest. Först och främst genom hans nya bok, som han beskrev som ”en äventyrsroman och en socialrealistisk spökhistoria”, men också för att han i slutet av sitt framträdande rappade ett stycke ur Kung Steve. Ni förstår överraskningsmomentet där, va?

Under Stockholm sägs en helt annan stad finnas – Tunnelstaden. Den ska ha byggts som nödrum för regering och riksdag i krigstid. Kasper och hans urban exploration-gäng tänker hitta den

Smyga in i nedlagda fabriker, hitta gångar under staden och tunnlar genom bergen – det är Kaspers stora intresse. Tillsammans med Alex, Viking, Sylvester och Apan upptäcker han oupptäckta och glömda delar av staden. Men när de är i slakthusområdet en mörk natt går något fruktansvärt snett, Alex faller genom ett tak och blir liggande i koma. Efter det splittras gänget och Kasper blir tvungen att jobba hela sommaren för att kunna betala sina böter.

Lyckligtvis föreslår Alex mamma att Kasper ska flytta in i sin väns lägenhet för att den inte ska stå tom. Men vad är det för böcker Alex har i hyllorna? Och vem är ”Timmerman” som plötsligt kontaktar Kasper? En natt hörs underliga ljud i hallen och där står en tjej. Hon vet var Tunnelstaden ligger och vill att Kasper tar sig ner i underjorden för att hämta något dyrbart som hennes farfar lämnat kvar. Efter en halsbrytande nedstigning i underjorden kommer Kasper äntligen fram, men det visar sig att han inte  är den ende som rör sig där nere.

Spännande, yes? Oh yes. Tur då att vi i dag lottar ut ett ex av Alex i koma! För att ha en chans att vinna vill vi att ni svarar på vilken romanvärld ni helst skulle vilja leva i. Den kan vara högst fiktiv eller byggd på verkligheten, det spelar ingen roll. I morgon förmiddag drar vi en vinnare!

Sofia och Malin

Och vinnaren av boken Alex i koma är Chicken, som driver bloggen Audiobook Blog! Stort grattis!

6 kommentarer leave one →
  1. Adam Arnesson permalink
    26 juli, 2012 10:15 f m

    Jag skulle vilja leva i Strindbergs Drömspel, kanske inte i själva handlingen, det kanske mest vore en plåga, men miljön. Sen vill jag fortfarande kunna prata med djur.

    Puss

  2. 26 juli, 2012 2:05 e m

    Utan tvekan; Discworld-universet (Terry Pratchett)! En värld med en rätt skruvad, men konsekvent, logik där sago-klyscher är regeln snarare än undantaget. En värld där ”a million-to-one chance” är dömd att lyckats ty det narrativa imperativet kräver det låter som en intressant värld att leva i!

  3. 26 juli, 2012 6:14 e m

    Givet. Jag följer Adams tala-med-djur-spår och säger Kiplings Djungelboken. Får jag dessutom välja vem jag är i denna romanvärld så väljer jag av en mängd anledningar Rikki Tikki Tavi.
    1. Jag kan prata med djur.
    2. Jag är ett djur.
    3. Närmare bestämt en mungo.
    4. Jag spöar kobror.
    5. Jag är en mungo.

  4. 26 juli, 2012 10:53 e m

    Har alltid önskat att leva i en värld som Mary Norton’s ”The Borrowers” serierna ända sen jag var liten. Jag drömde och önskade att små dockskåpsmänniskor fanns på riktigt! :)

  5. 28 juli, 2012 7:55 e m

    Tack!!! :D Jag är inte så van att vinna böcker så här, så det ska bli spännande!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

